Nafsni Ramazon ro'zasiga tayyorlash usullaridan biri quyidagi hadisda o'z aksini topgan:
“Oisha roziyallohu anho aytadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ro'za tutar edilar. Hatto biz, iftor qilmasalar kerak, der edik. U zot iftor qilar edilar, hatto biz, ro'za tutmasalar kerak, der edik. Men Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning Ramazondan boshqa hech bir oyda to'liq ro'za tutganlarini ko'rmaganman. U zotning sha'bondan boshqa hech qaysi oyda ko'p ro'za tutganlarini ko'rmaganman”.
Boshqa rivoyatda bunday deyilgan:
“Men Rasululloh sollallohu alayhi vasallamni hech bir oyda sha'bondagidek ko'p ro'za tutganlarini ko'rmadim. U zot sha'bon oyining hammasida ro'za tutar edilar. U zot sha'bon oyida faqat sanoqli kunlardagina ro'za tutmas edilar".
Bu hadislarga muvofiq, sha'bon oyida ro'za tutish sunnat bo'ladi. Ahli ilm bu haqda bunday degan:
"Sha'on oyida ro'za tutish farz namozlaridan oldin o'qiladigan sunnat namozlariga o'xshaydi. Go'yoki, u Ramazon oyi ro'zasi uchun muqaddima vazifasini bajaradi. Ya'ni, sha'bon oyi ro'zasi Ramazon oyidagi farz ro'zaning sunnati sanaladi. Shuning uchun ham sha'bon oyida ro'za tutish joriy qilingan. Shavvol oyida olti kun ro'za tutish esa, farz namozlaridan so'ng o'qiladigan sunnat namozlari kabidir”.
Hozirgi holatimiz va turmush tarzimizga nazar solsak, Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning bu ta'limoti juda kam hollarda amalga tatbiq etilayotganiga guvoh bo'lamiz.
Oliylik yo'llarini zabt etish uchun eng shimargan va bu ulug' mavsumda ulkan foydalar bilan chiqishni niyat qilgan himmatlilar qayerda qoldi?!
"Rasululloh Ramazonda" kitobidan.
T.me/mehrob_uz
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Inson uchun dunyo hayotida ega bo‘ladigan ne’matlari orasida eng qadrlisi bu – iymondir. Taqvodor banda diniga, e’tiqodiga zarar yetadigan har qanday amaldan uzoq bo‘ladi, saqlanadi. Ayniqsa, sehr bilan shug‘ullanish yoki sehrgarning oldiga borish aqidaga qattiq ta’sir qiladi.
Ulamolar aytadilar: “Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam yettita halokat qiluvchi gunohlardan saqlanishga buyurib, ulardan biri sehr ekanining xabarini berganlar. Shunga ko‘ra, sehr bilan shug‘ullanish harom amal bo‘lib, u kufrga olib boradi. Bunga ushbu oyat dalolat qiladi: «Ikkovlari hatto: “Biz fitna–sinov uchunmiz, kofir bo‘lmagin”, demasdan oldin hech kimga o‘rgatmasdilar» (Baqara surasi, 102-oyat)”.
Eng xavfli jihati shuki – sehr bilan shug‘ullanish qanchalik og‘ir gunoh bo‘lsa, sehrgarning oldiga borish ham shunchalik katta gunoh. Ya’ni, sehr bilan shug‘ullangan ham, sehrgarning oldiga borgan ham bir xil gunohkordir.
Hubayra ibn Yariym aytadi: “Abdulloh ibn Mas’ud roziyallohu anhuning: “Kim kohinga yoki sehrgarga borib, uning aytganini tasdiqlasa, batahqiq, Muhammad sollallohu alayhi vasallamga nozil bo‘lgan narsaga kufr keltiribdi”, deb aytayotganini eshitdim”.
Ayrim olimlar sehrgarning mushrik ekaniga quyidagi hadisni dalil sifatida keltirishadi. Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Kim sehr qilsa, shirk keltirgan bo‘ladi”, deganlar (Imom Nasoiy rivoyati).
Barcha o‘tgan payg‘ambarlar davrida sehr harom amal sanalgan. Alloh taolo bunday marhamat qiladi: “Sehrgar qayerda bo‘lsa ham, zafar topmas” (Toha surasi, 69-oyat).
Sehr dinni halok qiluvchidir. Bu haqda Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Halokatga eltuvchi yettita gunohdan saqlaninglar!” dedilar.
Sahobalar: “Yo Allohning Rasuli, ular qaysilar?” deb so‘rashdi.
U zot alayhissalom: “Allohga shirk keltirish, sehr (bilan shug‘ullanish), Alloh (o‘ldirishni) harom qilgan jonni nohaq o‘ldirish, ribo yeyish, yetimning molini yeyish, jang kuni orqaga qochish hamda iffatli, mo‘mina, g‘ofila (buzuqlik nimaligini bilmaydigan) ayolni fohishalikda ayblash”, deb javob berdilar” (Imom Buxoriy rivoyati).
Allohga shirk keltirishdan ko‘ra katta va og‘irroq gunoh yo‘q. Hadisda insonni halok qiluvchi gunohlarning ichida birinchi o‘rinda aynan shirkning zikr qilinishi ham bejiz emas. Undan keyin sehrning keltirilishi esa sehrgarlik qanchalik katta gunoh ekanini yaqqol ko‘rsatadi.
Banda sehrgarning aytgan har bir so‘ziga ishonishi, uning aytganlarini bajarishi natijasida Robbidan qo‘rqishdan, tavakkul va faqatgina O‘ziga yuzlanib duo qilishdan, yordam so‘rashdan uzoqlashadi. Alloh taolo bunday marhamat qiladi: “Va isloh qilingandan keyin yer yuzida fasod qilmang va Undan qo‘rqib tama’ ila duo qiling. Albatta, Allohning rahmati yaxshilik qiluvchilarga yaqindir” (A’rof surasi, 56-oyat).
Davron NURMUHAMMAD