Yaqin vaqtgacha ko‘pchilik poytaxtimizda joylashgan Suzuk ota ziyoratgohi haqida bilmas, u yerdagi maqbara va eski masjid esa zax tortib qolgan edi. Bugun ushbu majmuada Suzuk ota maqbarasi va masjidi, muzey, do‘kon, kutubxona va boshqa binolar qad rostladi. 1,3 gektar hududda hunarmandlar uchun ikki qavatli o‘ttizta namunaviy uy-joy barpo etildi.
Suzuk ota
Asl ismi Mustafoqul bo‘lgan Suzuk ota Xoja Ahmad Yassaviyning qizi Gavhari Xushtojning kenja farzandi bo‘lgani, 1140 yili Turkistonning Qorachuq qishlog‘ida tug‘ilgani, bobosi Ahmad Yassaviy uni: “Mening suzigim (suyukligim), xush keldingiz!” deb erkalagani sababli Suzuk deb nom olgani manbalarda qayd etilgan.
Suzuk ota mahallasi
– Taqdir taqazosi bilan Suzuk ota Toshkentdagi Chaqar, Chuqurko‘prik va Mirlar mahallalarida yashab, bu yerlarni obod qiladi, – deydi “Suzuk ota” mahalla fuqarolar yig‘ini faoli Sobitxon Tursunov. – Keyinchalik o‘z yurtidan yaqinlari, qorilar, usta-hunarmandlarni olib keladi. O‘sha paytda bu mahalla “Ustalar”, “Xo‘jalar” mahallasi deb yuritilgan. Mustafoqul yoshlarga hunarmandchilik va boshqa kasb-kor sirlarini o‘rgatadi. Yuzlab shogirdlarga piri komil bo‘ladi. 1217 yili u kishi vafot etadi va keyinchalik mahalla “Suzuk ota” deb ataladi. Mahalla nomi sho‘rolar davrida “Bauman”, “Komintern”, “Qahramon” va “Obod” deb o‘zgartirildi. 1996 yili uning tarixiy nomi qayta tiklandi.
Suzuk ota me’moriy majmuasi
Ushbu me’moriy majmua XVI–XIX asrlarda bunyod etilgan, biroq turli talato‘plar oqibatida buzilib, xarobaga aylangan edi, – deydi “Suzuk ota” jome masjidi imom-xatibi Ayubxon Sufiyev. – Majmua 2018–2019 yillarda qayta bunyod etildi. XIX asrda Suzuk ota maqbarasi, uning atrofidagi qabriston obodonlashtirilib, masjid barpo etilgan. 1930 yili masjid va madrasa yopilib, metall buyumlar korxonasiga aylantirilgan. Keyinchalik tabiiy va ijtimoiy sababga ko‘ra buzilib ketgan. Vayron bo‘lgan maqbara ostki qismida 2,5 metrli keng xona borligi aniqlandi. Suzuk ota maqbarasi asl ko‘rinishida kayta tiklandi. Maqbara ichkarisidagi beshta daxma Yassaviya tariqati shayxlariga tegishli.
Suzuk ota masjidi
Yangi masjid xonaqohi 1200 namozxonga mo‘ljallangan. Jomening mahobatli gumbazi, ikkita 36 metrli minorasi, shinam ayvon va sharqona uslubdagi eshiklari namozgohga o‘zgacha salobat baxsh etib turibdi. Ayvonning ayrim joylari restavratsiya (qayta tiklandi) qilindi.
Bugun Suzuk ota majmuasi nafaqat ma’naviyat va ezgulik nurini taratuvchi muhtasham maskanga, balki xorij va yurtimiz ziyoratchilarining muborak qadamjosiga aylandi.
Bahriddin XUSHBOQOV
tayyorladi.
21 maya Tatarstan otmetil odnu iz samix znachimix dat v svoyey istorii — den ofitsialnogo prinyatiya islama Voljskoy Bulgariyey v 922 godu, peredayet IslamNews. V svoyem obrashenii k jitelyam respubliki Rais (prezident) Tatarstana Rustam Minnixanov podcherknul glubinnoye znacheniye etogo sobitiya dlya tatarskogo naroda i vsey musulmanskoy obshini Rossii. «V dalekom 922 godu na bulgarskoy zemle predki tatar sdelali svoy sudbonosniy vibor. Za posleduyushiye odinnadsat stoletiy nash narod proshel bolshoy istoricheskiy put, soxraniv v svoyem serdse veru vo Vsevishnego i priverjennost traditsionnim sennostyam», — otmetil on.
Minnixanov napomnil o roli drevnego Bolgara kak sentra islamskoy sivilizatsii, prityagivavshego bogoslovov, remeslennikov i torgovsev. On takje videlil vajnost yedinstva mnogonatsionalnogo naroda Rossii kak osnovi stabilnosti. «Uveren, chto prazdnovaniye v nineshnem godu Dnya ofitsialnogo prinyatiya islama Voljskoy Bulgariyey zapomnitsya nam yarkimi sobitiyami, bogougodnimi postupkami i dobrimi delami», — dobavil rukovoditel respubliki.
Muftiy Tatarstana Kamil Samigullin v svoyem vistuplenii napomnil o traditsiyax veroterpimosti Voljskoy Bulgarii: «Izvestno, chto v Voljskoy Bulgarii svobodno ispovedovalis raznie religii i kulti. No vibor nashix predkov pal na islam. V X veke nasha religiya pomogla splotit bolgarskiye plemena, a segodnya soxranyayet mir i drujbu v mnogonatsionalnom obshestve v Tatarstane».
Kak podcherknul muftiy, eti prinsipi tolerantnosti bili osnovani na Korane: «Skaji: „Mi uverovali v Allaxa i vo vse, chto nisposlano nam, i vo vse, chto nisposlano Ibraximu, Ismailyu, Isxaku, Yakubu i (yego) potomkam, i vo vse, chto dano Muse, Ise i (ostalnim) prorokam ot ix Gospoda… Mi ne delayem razlichiy mejdu nimi, i Yemu (Allaxu) mi pokorni“ (sura „al Imran“, 84 ayat).
Vibor, sdelanniy boleye tisyachi let nazad, stal duxovnim fundamentom sovremennogo Tatarstana. Traditsii veroterpimosti, zalojennie v Bulgarii, i segodnya podderjivayut mir i soglasiye mejdu narodami etoy zemli. Eti prinsipi naxodyat priznaniye na samom visokom urovne. Raneye prezident Rossii Vladimir Putin nazval mejkonfessionalnie otnosheniya v Tatarstane primerom dlya ostalnoy Rossii. «Tatarstan — mnogonatsionalnaya, mnogokonfessionalnaya respublika, vistroyeni otnosheniya mejdu konfessiyami doljnim obrazom. Xoroshiy primer dlya vsey strani», — podcherknul glava gosudarstva.
Press-slujba Upravleniya musulman Uzbekistana