Ibn Abbos roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi, Payg‘ambarimiz sallolohu alayhi vassallam aytilar: “Ummatimning sharaflilari Qur’onni (yodlab) olib yuruvchilar va kechasi qoim bo‘luvchilardir” (Tabaroniy rivoyati).
Anna roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi, Payg‘ambarimiz sallolohu alayhi vassallam aytilar: “Insonlar ichida Allohning xos bandalari bor”, dedilar. Ular kimlar, deb so‘rashdi. U zot “Qur’on ahli – Allohning ahli va xos bandalaridir”, dedilar (Ibn Majja rivoyati).
«Osmon eshiklari besh narsa uchun ochiladi: Qur’on qiroati, hujum qilganlarga qarshi turish, yomg‘ir yog‘ishi, mazlumning duosi va azon uchun.
Besh narsa ibodatdandir: Mus'hafga nazar solish, Ka’baga nazar solish, ota-onaga nazar solish, zamzamga nazar solish – bular xatolarni o‘chiradi – va olimning yuziga nazar solish».
Abu Zarr roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Men: «Ey Allohning Rasuli, menga nasihat qiling», dedim. U zot: «Taqvo qilgin. Chunki u barcha ishlarning boshidir», dedilar. Men: «Yana qo‘shimcha qiling», dedim. U zot: «Qur’on tilovatini lozim tut. Chunki u yerda nur, osmonda sen uchun zaxiradir», dedilar».
«Kim Alloh va Rasuli uni yaxshi ko‘rishini xohlasa, qarasin, agar Qur’onni yaxshi ko‘rsa, demak, Alloh va Rasuli uni yaxshi ko‘radi».
«Kim farzandiga Qur’onni qarab o‘qishni o‘rgatsa, avvalu oxir qilgan gunohlari kechiriladi. Kim unga yodlatsa, qiyomat kuni Alloh taolo uni to‘lin oy suratida yuboradi va farzandiga «O‘qi», deydi. Har bir oyatni o‘qigan sayin, to yodlagan joyining oxiriga yetgunicha Alloh azza va jalla otasining darajasini ko‘taraveradi».
«Qur’onni yodlab, halolni halol, haromni harom deb bilsa, Alloh uni jannatga kiritadi va oilasidan do‘zaxga hukm qilingan o‘ntasini shafoat qilishiga imkon beradi».
«Kim Qur’on o‘qisa, u o‘z ichida nubuvvatni hosil qilgan bo‘ladi (ya’ni nubuvvat xislati va ilmini qamrab olgan bo‘ladi), faqat unga vahiy qilinmagan, xolos. Qur’on sohibi ichida Allohning kalomi bo‘la turib, o‘ziga o‘xshagan (sohibi Qur’on) bilan urushmasligi va johil bilan johillik qilmasligi lozim. Balki u go‘zal va komil bo‘lib yurishi lozim. Chunki uning ichida va qalbida Alloh taoloning kalomi bor».
Oisha roziyallohu anho aytadilar: «Jannat darajalarining soni Qur’oni Karim oyatlarining adadichadir». Kim to‘la yodlasa, jannatning eng baland darajasiga ega bo‘ladi. Kim bir bo‘lagini yodlasa, darajasi shunga yarasha bo‘ladi, shu shart bilanki, o‘qigan narsasiga amal qiluvchi va tadabbur qiluvchi bo‘lsin.
Suyutiy aytadilar: «Qur’oni Karimning jannatda o‘qilishi Qur’oni Karimning xususiyatlaridandir. Zero, boshqa kitoblar xususida bunga o‘xshash rivoyatlar vorid bo‘lmagan». Bu darajalar Qur’onga amal qilgan qorilar uchundir. Chunki u kunda hech kim bir oyat ham tilovat qilishga qodir bo‘lmaydi, amal qilgan bo‘lsa, mustasno.
Ali roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: Payg‘ambarimiz sallolohu alayhi vassallam aytilar: “Yo Ali, Qur’onni o‘rganib, uni o‘rgatgin. Shunda vafot qilsang, insonlar xuddi Allohning baytini tavof qilganlari kabi farishtalar qabring atrofini tavof qiladi”. (Imom Abu Nuaym rivoyati).
Payg‘ambarimiz sallolohu alayhi vassallam aytilar: “Sizlarni eng yaxshilaringiz Qur’onni o‘rganib, Uni o‘rgatganlaringizdir” (Imom Buxoriy rivoyati).
Abu Harayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: Payg‘ambarimiz sallolohu alayhi vassallam aytilar: “Qur’on boylikdir, undan so‘ng faqirlik yo‘q, undan boshqa boylik ham yo‘q” (Abu A’lo va Taboroni rivoyati).
“Ko‘kaldosh” o‘rta maxsus islom bilim yurti talabasi
Oybek MA’RUPOV
tayyorladi
Muhammad Said ibn Ramazon ibn Umar ibn Murod al-Butiy 1929 yilda Usmoniylar imperiyasi tarkibida bo‘lgan, bugungi kunda Turkiya Respublikasi hududiga kiruvchi Jizre (arabcha: Jazirat ibn ‘Umar, kurdcha: Cizîrê Botan) viloyatiga qarashli Jalka qishlog‘ida tavallud topgan. Ushbu hudud tarixan boy ilmiy va madaniy merosga ega bo‘lib, ko‘plab yetuk shaxslar, ayniqsa islom olimlari bilan mashhur bo‘lgan. Jizre hududi o‘zining uzoq yillik ilm-fan va ma’rifat an’analari bilan ajralib turadi. Tarixiy manbalarda bu yerda yashab o‘tgan ko‘plab olimlarning ismlari tilga olinadi. Jumladan, buyuk musulmon tarixchisi va "al-Kamil fī’t-Tarix" asari muallifi Ibnul-Asir (1160–1233), mashhur qiroat olimi Abul-Xoyr Muhammad ibn Muhammad al-Jazariy, mexanika va texnika sohasida kashshof sifatida tanilgan, "al-Jami' baynaal-'ilm val-'amal an-nafi' fī ṣina'at al-ḥiyal" asari muallifi Abul-‘Izz ibn Isma‘il ar-Rozzaz al-Jazariy (vafoti 1206-yil) shular jumlasidandir.
Muhammad Said Ramazon al-Butiy ana shunday yuksak martabali olimlardan biridir. U Islom olamida asosan fiqh, da’vatchilik faoliyati, asarlari va siyosat bilan aloqasi sababli mashhur bo‘lgan. Uning ilmiy merosi, asarlari va ilgari surgan g‘oyalari ko‘pincha G‘azoliy bilan qiyoslanadi [1].
Muhammad Said Ramazon al-Butiy 1934-yilda oilasi bilan Suriyaning Damashq shahriga hijrat qilgan. Ular asosan kurdlar istiqomat qiladigan Ruknuddin mahallasiga joylashadilar. Butiy bolaligidan Qur’on ta’limini boshlaydi va atigi olti oy ichida Qur’onni to‘liq xatm qiladi. Keyinchalik otasi bosh-qoshligida turli madrasalarda diniy ilmlar bilan shug‘ullanadi. 1953-yilgacha Shayx Hasan Habanka al-Maydoniy boshchiligidagi "At-tavjih al-islomiy" kollejida nahv, mantiq, balog‘at, usul va boshqa diniy fanlarni o‘rganadi.
1953-yilda Misrning Azhar universiteti Shariat fakultetiga o‘qishga kirib, 1956-yilda tamomlaydi. 1957-yilda Humus shahrida diniy madaniyat o‘qituvchisi sifatida faoliyat boshlaydi. 1960-yilda Damashq universitetining Shariat fakultetida yordamchi lavozimiga tayinlanadi. 1965-yilda Azhar universitetida "Islom huquqida "Maslaha" mavzusida doktorlik dissertatsiyasini "Mumtaz" (juda a‘lo) bahosi bilan himoya qiladi. Shundan so‘ng u Damashq universitetida professor unvoniga erishib, islom huquqi, fiqh, aqida va siyrat fanlaridan saboq beradi.
1970-yilda dotsent, 1975-yilda professor, 1977-yilda esa Shariat fakulteti dekani lavozimiga tayinlanib, 1993-yilgacha bu lavozimda ishlaydi. U arab, kurd, turk va ingliz tillarini yaxshi bilgan. Akademik faoliyati davomida u kitoblari, televideniya, radio va internet orqali keng ommaga diniy ta’lim yetkazgan. Uning Damashqdagi yirik masjidlardagi va’zlari ko‘p sonli kishilarni jamlagan.
Yevropalik tadqiqotchi Andreas Christmann ta’kidlaganidek, diniy amallarga rioya qilmaydigan hatto musulmon bo‘lmagan kishilar ham uning ma’ruzalariga qiziqish bildirgan [2]. 2005-yilda Dubay Qur’on Xizmat Kengashi uni "Namunali Islom Olimi" deb e’tirof etgan. 2012-yilda esa Iordaniya Qirollik Akademiyasi tomonidan tuzilgan eng nufuzli 500 musulmon ro‘yxatida 22-o‘rinni egallagan.
Butiy aqidada Ash’ariy kalom maktabiga ergashgan bo‘lib, salafiylik oqimiga tanqidiy yondashuvi bilan mashhur edi. Fiqhiy yo‘nalishda esa Shofi’iy mazhabiga mansub bo‘lgan.
Butiyning ilmiy faoliyatida birinchi yirik yutug‘i sifatida "ad-Davabitu’l-Maslaha fi’sh-Shari‘ati’l-Islamiyya" nomli doktorlik dissertatsiyasi bo‘lib, bu asar Islom huquqidagi "Maslaha" masalasini chuqur tahlil qilgani sababli tadqiqotchilar tomonidan muhim manba sifatida qadrlanadi.
Uning asl shuhrati esa "Fiqhus-siyra" asari orqali keng tarqalgan. Ushbu kitobda Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning hayotlari asosida shar’iy va fiqhiy xulosalar chiqarilib, yangicha ilmiy uslubda taqdim etilgan.
Tahrirchi Bot, [16.05.2025 12:30]
Butiy 70 ga yaqin kitob va ko‘plab maqolalar muallifi bo‘lib, Islom ummati muammolariga bag‘ishlangan "Abhas fi’l-Kimme" nomli o‘nta risoladan iborat to‘plami ham e’tibor qozongan. Bu risolalarda u muammolarga yechimlarning o‘zini emas, balki ularning asl sabablari, xususan, G‘arb qarshisida musulmonlarning ijtimoiy va iqtisodiy jihatdan orqada qolish omillarini ochib berishga intilgan.
U butun umri davomida islomiy fikr, axloq va ma’rifatni targ‘ib etishda fidokorona xizmat qilgan. Afsuski, bu yuksak ilm va taqvo sohibi 2013 yil 21 mart kuni Damashqdagi Imom masjidida dars berayotgan paytida shahid bo‘ldi. Uning vafoti nafaqat Suriyada, balki butun Islom olamida chuqur iztirob bilan qabul qilindi. Shu tariqa Ramazon Butiy o‘zining boy ilmiy merosi va mardonavor xizmatlari bilan musulmon ummatining qalbida chuqur iz qoldirdi.
Muhammaddiyor MO‘MINOV,
Toshkent Islom instituti 402-guruh talabasi.
[1] Mahsum Aslan. Muhammed Said Ramazan el-Bûtî’nin hayatı, eserleri, ilmî kişiliği ve fıkıhçılığı "Muhammad Said Ramazon al-Butiyning Hayoti, Asarlari, Ilmiy Shaxsiyati va Fiqhchilig‘i" nomli magistrlik dissertatsiyasidan. Dijla Universiteti, Sotsial fanlar instituti, Diyarbakir, qisqartirma, 2014.– J.1. — B.1.
[2] Andreas Christmann. Islamic scholar and religious leader: A portrait of Shaykh Muhammad Sa’id Ramadan al-Būti “Musulmon Olim va Diniy Yetakchi: Shayx Muhammad Said Ramazon al-Butiy”, tarj. Muammer İskenderoğlu, Usul islomiy tadqiqotlar jurnali, Son: 2, Iyul-Dekabr, 2004. – 129-154, - B.130.