Sayt test holatida ishlamoqda!
04 May, 2025   |   6 Zulqa`da, 1446

Toshkent shahri
Tong
03:46
Quyosh
05:17
Peshin
12:25
Asr
17:18
Shom
19:27
Xufton
20:51
Bismillah
04 May, 2025, 6 Zulqa`da, 1446

Hanbaliy mazhabi

25.04.2018   5337   5 min.
Hanbaliy mazhabi

 Imom Abu Abdulloh Ahmad ibn Muhammad ibn Hanbalning onasi Markaziy Osiyoning Marv shahridan bo‘lib, otasi Saraxsdan ekani manbalarda qayd etilgan. U 164/780-yil Bag‘dod shahrida tug‘ilgan va 241/855-yilda shu yerda vafot etgan va “Bobi harb” nomli qabristonga dafn etilgan.

Ibn Hanbal yashagan Bag‘dod shahri ilm-fan rivoj topish barobarida turli-tuman e’tiqodiy qarashlar markazi hisoblanib, uning ilmiy jihatdan kamol topishi uchun zamin yaratdi.

U 183/799-yilgacha Bag‘dodda tahsil olgandan keyin ilmini oshirish maqsadida Kufa, Basra, Makka, Madina, Yaman, Shom va Jazoirga safar qiladi. Yana Bag‘dodga qaytib, Imom Shofe’iyning dars halqasida o‘tirib, 195/811-yilgacha fiqh, usulul-fiqhdan ta’lim olgan. Imom Ahmad umrining aksar qismini hadis to‘plashga bag‘ishladi. Mashhur muhaddislar, jumladan, Hushaym, Sufyon ibn Uyayna, Ibrohim ibn Sa’d, Jarir ibn Abdulhamid, Yahyo al-Qatton, Vaki’, Abdurahmon ibn al-Hudo va boshqa ustozlardan saboq oldi.

Imom Ahmad ilk marta fiqh ilmini ham rivoyat, ham diroyat asosida o‘rganish uchun Abu Hanifaning shogirdi va suhbatdoshi, Abbosiylar buyuk davlatining qozil-quzoti Imom Abu Yusufdan ta’lim oldi. Lekin undan ko‘proq fiqhni emas, balki hadisni o‘rganishga qiziqardi. Uning o‘zi “men hadis yozib olgan birinchi kishi Abu Yusuf edi”, degan.

U xulafoi roshidin fiqhi, sahobalar va tobein fiqhi, shuningdek, Imom Shofe’iyning fiqhiy uslubini o‘zlashtirdi. Ahmad ibn Hanbal o‘z davrida "imomul-muhaddisin” (muhaddislar imomi) sifatida tan olinib, uning “Al-Musnad” kitobini tasnif qilish orqali nihoyatda katta ishga qo‘l urganligi o‘z davrida yuksak baholandi.

Ahmad ibn Hanbal mo‘tazila aqidasiga qarshi bo‘lib, Qur’onni yaratilgan deb emas, balki qadim deb e’tiqod qildi. Shu sababli u xalifa tomonidan ta’qib ostiga olinib, ikki yil-u to‘rt oy hibsda saqlandi, tahqirga uchradi va 220/835- yili saroyda qamchi bilan savalandi.

Ahmad ibn Hanbal hadisshunoslik bo‘yicha katta shuhrat qozondi. Bir guruh mashhur muhaddislar, jumladan, Imom Muhammad ibn Ismoil Buxoriy, Muslim ibn Hajjoj undan ilm olib, hadis rivoyat qilganlar.

Ahmad ibn Hanbal o‘ziga xos fiqhiy qarashlari bilan boshqa mazhab tarafdorlaridan ajralib turardi. Uning e’tiqodiy qarashiga binoan imon qalb bilan tasdiqlash, til bilan iqror bo‘lish va badan a’zolari bilan amal qilishdir. Amal imonning juz’i bo‘lgani uchun u ko‘payib-ozayadi.

Gunohi kabiralarga qo‘l urgan kishi haqidagi mo‘tazila qarashlariga qarshi turib, bunday gunohni qilgan kishi mo‘min emas, degan fikrni rad qiladi.

Ahmad ibn Hanbal o‘ziga xos uslubga tayangan holda Hanbaliy mazhabiga asos soldi va uni rivojlantirishda Makkada Ibn Abbos tufayli yuzaga kelgan ilk huquqiy maktabdan foydalandi. U o‘z mazhabida Qur’on, Sunnat, sahobalarning so‘zlari va ijmosiga asosiy e’tiborni qaratib, qat’iy zarurat sezmagan holatlardan tashqari qiyosdan foydalanmaydi. Barcha hadislarni, hatto xabari vohid va sahobalar qavlini qiyosdan ustun qo‘yadi.

Hanbaliy mazhabi tarqalgan mintaqalarda ra’y va qiyosga katta e’tibor qaratilmagani sababli, odamlarning manfaatini nazarda tutgan holda barcha huquqiy muammolarga yechim topa olmadi va boshqa mazhablar kabi ommalashmadi.

Imom Ahmad o‘zidan oldingi mazhablar haqida shunday fikr bildiradi:

“Kimki dinda taqlid yo‘q desa, u Alloh va Rasululloh (s.a.v.) nazdida fosiq bo‘libdi. Ahli sunnadagi mazhab egalari biz foydalanayotgan ilmni bizga yetkazishgan. Bu ulardan hadislarni olib, sunnatni o‘rgandik. Ular ishonchli, ergashishga arziydigan odamlarning imomlaridir. Ular sizlardan oldin bo‘lishgan, shunday ekan, ularning yo‘lidan yurib o‘rganinglar va o‘rgatinglar ".

18 asr o‘rtalarida Muhammad ibn Abdulvahhob (1115/1703- 1201/1787) mazkur mazhabning qattiqqo‘llik tamoyillaridan foydalanib, vahhobiylik ekstremistik oqimiga asos soldi.

Mazkur to‘rt mazhabdan tashqari, mujtahid ulamolardan bir qanchasi mustaqil mazhab ta’sis etish harakatida bo‘lganlar, lekin ularning asarlari to‘liq tahrirdan chiqmaganligi va barcha ijtihodiy fatvolari mukammal toplanmaganligi bois mustaqil mazhab muassislari sifatida e’tirof etilmay qolganlar. Lekin ularning ayrim fiqhiy masalalar bo‘yicha bildirgan fikr-mulohaza va fatvolari ayrim islom manbalarida keltirilgan. Shunday mujtahidlardan Hasan Basriy, Mujohid, Ato ibn Abu Raboh, Ibrohim Naxaiy, Imom Buxoriy, Omir ash-Sha’biy, Avzoiy, Abu Sulaymon az-Zohiriy, Abu Jafar at-Tabariy va boshqalarni misol qilib keltirish mumkin.

Manbalar asosida tayyorlandi.

Ko‘kaldosh o‘rta maxsus islom bilim yurti

2-kurs talabasi Abdurashidov Muhammadnur

Maqolalar
Boshqa maqolalar

Olam o‘lyapti!

03.05.2025   6703   3 min.
Olam o‘lyapti!

Hayotda ba’zi yo‘qotishlar bo‘ladi — vaqt o‘tib, o‘rni to‘lib ketadi. Ammo shunday yo‘qotishlar bor-ki, ularning o‘rnini hech narsa to‘ldira olmaydi. Ana shunday bebaho ne’matlardan biri — ulamolardir. Bugun ular bizning oramizda bor, ammo ertaga bo‘lmasligi mumkin. Ular bitta-bitta ketishmoqda. Biz yesa, afsuski, ko‘p hollarda bu haqiqatning anglab yetmayapmiz.


"موت العالم موت العالم"


— ya’ni “Olimning o‘limi – olamning o‘limidir” degan mashhur ibora bor.
Yana shu mazmunda Imom Bayhaqiyning rivoyati keltiriladi: 


"موت العالم مصيبة لا تُجبر، وثلمة لا تسد، ونجم طُمِس، موت قبيلة أيسر من موت عالم."


"Olimning o‘limi — tuzatib bo‘lmaydigan musibat, to‘ldirib bo‘lmaydigan bo‘shliq, so‘nib qolgan yulduzdir. Bir qabilaning yo‘q bo‘lishi, bir olimning o‘limidan yengilroqdir."

Chunki olimlarning o‘limi bilan faqat bir inson emas, butun bir jamiyat  ruhiy, ilmiy va axloqiy jihatdan zararga uchraydi, ma’nan qulab boradi. Aynan shuning uchun olimning o‘limi “olamning o‘limi”ga tenglashtirilgan.
Zero olimlar — faqat kitob o‘qib, dars beradigan odamlar emas. Ular — yo‘l ko‘rsatuvchi, haqqa chaqiruvchi, haqiqatni mudofaa qiluvchilardir.
Ular yillar davomida ilm o‘rganishdi, sabr bilan odamlarga yetkazishdi, o‘z hayotlarini ummatga bag‘ishlashdi. Endi esa, bitta-bitta o‘tib ketishyapti...

Kecha Abduqahhor domla Shoshiy (1969-1987 yillar – O‘rta Osiyo va Qozog‘iston musulmonlari diniy boshqarmasi Xalqaro bo‘limi mudiri, 1969-1982 yillar – Buxorodagi Mir Arab madrasasi direktori, 1982-1987 yillar – Toshkent Islom instituti rektori) olamdan o‘tgan edilar.

Bugun esa yana katta musibat - yurtimizning zabardas ulamolaridan biri ustoz Ibrohimjon domla Qodirov vafot etdilar. Domla umrlarining oxirigacha masjidlarda imomlik qilib, din xizmatida bo‘lgan peshvolardan, yuzlab shogirdlarni tarbiya qilgan ustozlardan edilar. Ustozimiz Yorqinjon domla rahimahulloh ham aynan shu kishida tahsil olgan edilar.

Shunday ulamolar birma-bir o‘tib borishmoqda. Biz o‘tgan ulamolarimiz haqqiga duo qilib, hozirda hayot bo‘lib turganlarini qadrlariga yetishimiz kerak.
Ularning so‘zlariga quloq tutib ehtirom ko‘rsatish, aloqani mustahkamlab, imkon boricha ko‘proq foydalanib qolishimiz va farzandlarimizni ularga yaqinlashtirishimiz kerak.

Lekin biz ulamolarimizni tiriklik chog‘ida qadrlash o‘rniga, chetga chiqib olib, din, millat dushmanlari "tegirmoniga suv quyib" ulamolarni obro‘sizlantirayotganlar va bu orqali yurtimiz peshvolari bilan ommani bog‘lab turgan ipni uzib, musulmonlar birligini parchalayotganlar so‘ziga uchib qolyapmiz. Ularga ishonib, ulamolarimizning so‘zlariga quloq tutmay g‘iybat, tuhmat qilib, ranjitamiz. Vafot etganlaridan keyin esa tobutlarini talashib, yig‘lab-sixtab, pushaymon bo‘lib qolaveramiz.

Yorqinjon domla rahimahulloh bir suhbatlarida aytgan edilar:
Ko‘rsangiz ko‘zingiz quvnaydigan, jannatning hidi kelib turadigan zabardas olimlar, ahli ilmlar bor. Tirikligida birov ikkita non olib xabar olmaydi. Olimlarni qadrlamaydi.... Vafotidan keyin esa aziz bo‘ladi. Tirikligida tekinga qilgan suhbatiga bir kilometr yurib bormagan odamlar, o‘lganidan keyin yuzlab kilometr masofalardan yo‘l bosib keladi. Ko‘tar-ko‘tar qiladi. Qadrlamabmiz, ko‘rishmabmiz, shu yerda shunday olim kishi bor ekan bilmabmiz, deb yuraveradi”.

Xullas, ulamolarni g‘animat bilaylik. Ular xalqimizga katta ne’mat, ne’matni qadrlamasak undan ajralish bilan sinalamiz. Keyingi pushaymon esa aslo foyda bermaydi.
 

Muhammad Zarif Muhammad Olim o‘g‘li