Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Iyul, 2025   |   10 Muharram, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:12
Quyosh
04:56
Peshin
12:33
Asr
17:42
Shom
20:03
Xufton
21:39
Bismillah
05 Iyul, 2025, 10 Muharram, 1447

Hajning mohiyati va hikmati (1 qism)

24.06.2022   1914   5 min.
Hajning mohiyati va hikmati  (1 qism)

 

Haj ulug' ibodatdir. Uning sharafiga Haj surasi ham nozil bŭlgan. Besh arkon ichida nomiga sura nozil bŭlgan yagona ibodat hajdir. Ushbu muborak surada haj ibodati, uning tarixi, fazilati, foĭ dalari va mazmun-mohiyati haqida quĭidagi oyatlar tushgan: «Esla, Biz Ibrohimga Baytning joyini bel gilab berdikki: “Menga hech narsani sherik qilma, Baytimni tavof qilguvchilar, (ibodatda) qoim turguvchilar hamda ruku, sujud qilguvchilar uchun poklagin. Odamlarni hajga chaqir, ular sen tomon uzoquzoq yo'llardan piyoda yurib, ozg'in ulovlar ustida kelurlar. Toki o'zlariga bo'ladigan manfaatlarga shohid bo'lsinlar va ma'lum kunlarda ularga rizq qilib bergan chorva hayvonlari uzra Allohning ismini zikr qilsinlar. Bas, ulardan englar, bechora va faqirlarga ham egizinglar. So'ngra o'zlaridagi kirlarni ketkazsinlar, nazrlariga vafo qilsinlar va “Baytul'atiyq”ni tavof qilsinlar»(Haj surasi, 26–29-oyatlar).

Mŭ'tabar kitoblarimizda hajning juda kŭp hikmatlari borligi aĭtiladi. Ular orasida eng asosiĭ lari quĭidagilar: bandalikni bildirish; nafsni tarbiyalash; nafsni foĭdali ishlarga ŭrgatish; taqvo hosil qilish; sabr-bardoshga ŭrgatish; shukrga ŭrgatish; safardan ibrat olish; ëmonlikdan saqlanishga kŭnikma hosil qilish; ulfatchilik tamoĭillarini namoyën qilish; tanishuv; vaqtni qadrlashni ŭrganish; tartibga ŭrganish; insonni ehtirom qilish; zikrlarga odatlanish; shaĭtonning dushman ekanini esga olib, uni hech qachon unutmaslik va boshqalar.

“Haj” sŭzi lug'atda qasd qilish ma'nosini anglatadi. Qasd qilish bŭlganda ham, ulug' narsani qaĭta-qaĭta va takror qasd qilish ma'nosini ifoda qiladi.

Shar'iy istilohda esa haj ma'lum vaqtda, ma'lum makonda, ma'lum ibodatlarni niyat bilan ado etishdir. Keling, yana ham tushunarli bŭlishi uchun hajning istilohiĭ ma'nosini chuqurroq ŭrganaĭlik.

“Ma'lum vaqt” deĭilganda, haj ibodati ma'lum vaqtda ado etilishi tushuniladi. Ha, boshqa ibodatlar kabi hajning ham muaĭyan vaqtlari bor. Uning vaqtlari fiqh kitoblarida batafsil bayën qilingan. Zulhijja oĭining tŭqqizinchi kuni Arafotda turish uning bosh rukni hisoblanadi. U erda bundan boshqa vaqtlarda har qancha tursa ham, haj hisoblanmaĭ di.

“Ma'lum makon” deganda, miĭqotlar, Masjidul Haram, Arafot, Muzdalifa, Mino kabi joĭlar nazarda tutiladi. Mazkur joĭlardan boshqa erda haj ibodatini ado etish mumkin emas. Yuqoridagi makonlarga tegishli hukmlar fiqh kitoblarimizda bayën qilingan.

“Niyat bilan ado etish” deganda, hajning ŭziga yarasha niyati borligi tushuniladi. Haj ëki umra qilayëtgan inson uni amalga oshirishdan oldin Alloh taologa qurbat hosil qilishni va ta'ĭin qilingan ibodatini niyat qiladi. Alloh taologa yaqin bŭlishni niyat qilgan zahoti bu odat emas, ibodat ekanini his etadi. Zero, niyat odat bilan ibodat ŭrtasini ajratib beradi. Taĭin qilingan ibodatni niyat qiladi, degan ibora hojining haj ëki umrasi qaĭsi turdan ekanini ajratib beradi. Ya'ni, niyat bilan qilayëtgan amali farz, nazr, nafl ëki badal ibodatlardan biriga taĭin topadi.

“Ma'lum ibodatlar”. Bunda ehrom, Ka'bani tavof qilish, Safo va Marva orasida sa'ĭ qilish, Arafotda turish, Muzdalifada tunash, shaĭtonga tosh otish kabi amallar kŭzda tutilgan. Haj ibodati ahli ayëli ehtiyëjidan ortiqcha mablag'i bor, sog'lom va omonlikdagi xotirjam musulmonga umrida bir marta farz bŭladi. Hajda bajariladigan amallar farz, vojib, sunnatga bŭlinadi. Farz amallari qat'iyan ado etilishi shart bŭlgan amallar bŭlib, birortasi ado etilmasa, haj qabul bŭlmaĭdi. Yana boshqatdan haj qilishi lozim bŭladi. Vojib amallarning qilinishi zaruriĭ amallar bŭlib, birortasini ado etilmasa, bundaĭ ibodat nuqsonli hisoblanadi va shu sababli jonliq sŭĭ ish vojib bŭladi.

Hajda sunnat va mustahab amallarini bajargan kishi savob oladi, ibodati mukammal bŭladi, agar qilmasa, gunohkor bŭlmaĭdi.

 

O'zbekiston musulmonlari idorasi raisi, muftiy

Nuriddin domla Holiqnazarovhazratlarining

"Haj buyuk ibodatdir" nomli kitoblaridan olindi.

 

 

Maqolalar
Boshqa maqolalar

“Safarga ketdilar...”

04.07.2025   8739   2 min.
“Safarga ketdilar...”

Ayoli vafot etganidan keyin eri juda mayus bo‘lib qoldi. Bir kuni uning yaqin do‘sti uni koyidi:

– Haliyam uylanmadingmi?

– Yo‘q, – dedi u.

– Nega, nahotki boshqa ayollar ichida senga yoqadigani bo‘lmasa?

– Rahmatli ayolimga o‘xshagani topilmasa kerak...

– Qo‘ysang-chi, ayollarning bari bir-biriga o‘xshaydi-ku!..

– Men zohirini aytmayapman. Ichki olamini, botinini aytyapman.

Yigit hayron bo‘lib qarab turgan do‘stiga hayotida bo‘lgan birgina voqeani gapirib berdi:

“Bir kuni ayolim jahlimni chiqardi. Qattiq urishdim va uni ota uyiga haydadim. Jimgina ketdi. Oradan bir necha kun o‘tgach, qilgan ishimdan pushaymon bo‘ldim. Aslida ayb o‘zimdan o‘tganini angladim. Ming andisha bilan qaynotamnikiga bordim. Eshik oldida biroz turib qoldim. So‘ng eshikni taqillatdim. Ayolim ochdi va meni hayratda qoldirib, xuddi oramizda hech gap o‘tmaganday, baland ovozda:

– Assalomu alaykum dadajonisi, safaringiz yaxshi o‘tdimi? – deya tabassum bilan ko‘zini qisib qo‘ydi. Unga bir nimalar demoqchi bo‘lgan edim, u meni qattiq bag‘riga bosib, bunday dedi:

– Gapirmang, ota-onamga sizni “safarga ketdilar”, dedim...

Ana shunday fahmli, oqila edi ayolim. Shuning uchun ham unga hech birini o‘xshatolmay, uylanolmay yuribman, do‘stim”.

Ha, azizlar! Alloh taolo erkakni ayol uchun, ayolni erkak uchun ne’mat qilib bergan. To‘g‘ri, ba’zilar bir-birlarining kamchiliklaridan shikoyat qilib qolishadi. Ammo hech kim benuqson emas. Mukammal ayolni ham, erkakni ham axtarmang bu dunyoda. Hikoyada kelganidek, ba’zida er uchun bir jufti halol butun dunyodagi ayollardan afzal bo‘lishi mumkin. Shunday ekan, ahli ayolimizni qadrlaylik. Zero, u ham kimningdir farzandi, bolalarimizning onasi. Eng muhimi, Allohning bizga bergan omonatidir.

Akbarshoh RASULOV