Zamon globallashgani sari uning foydalari bilan birga zararlari ham tobora namoyon bo'lmoqda. Shulardan biri kiyinish masalasidir. Yoshlarimiz taqlidga o'ch bo'lgani bois internet saytlari va ijtimoiy tarmoqlarda ko'rgan modalari ortidan ergashishga harakat qilyaptilar.
Natijani esa ko'rib turibmiz: yigitlar kaltaishton kiyishib, burni va quloqlarini teshtirib olmoqda. Qizlardan esa hayo pardasi ko'tarilgan. Eng yomoni, bular oddiy hol sifatida qabul qilinmoqda.
Muqaddas dinimizda har bir narsaning odobi bo'lgani kabi, kiyinishning ham go'zal tartib-qoidalari bor. Kiyim – inson ziynati. U kishi ma'naviyati, madaniyati, didi va dunyoqarashining yorqin ko'zgusidir. U insonni issiq-sovuqdan saqlaydi, avratlarini berkitadi va kishiga ziynat bo'lib xizmat qiladi.
Alloh taolo bunday marhamat qiladi: “Ey, Odam avlodi! Sizlarga avratlaringizni berkitadigan libos va patlar (ziynat kiyimlari)ni tushirdik. (Ammo) taqvo libosi – bu, yaxshiroqdir. Bu(lar) Allohning mo''jizalaridandir. Shoyad (buni) eslab ko'rsalar!” (A'rof surasi, 26-oyat).
Bugungi globallashuv davri liboslarga ham ma'lum ma'noda o'z ta'sirini o'tkazayotgani achinarlidir. G'arbdan kirib kelayotgan ajnabiy suratlar va turli yozuvlar aks etgan kiyimlarni ko'rib, yoqa ushlaysan kishi. Ayniqsa, ayrim o'smir yigitlar ustidagi liboslar har qanday insonni taajjubga solishi shubhasiz.
Abu Homid G'azzoliy «Qalb ajoyibotlari» nomli kitobida ko'rkam va qimmatbaho kiyimlarga o'chlik shaytonning inson qalbini zabt etish uchun kiradigan eshiklaridan biri ekani haqida yozgan. Darhaqiqat, shayton insonni umr bo'yi oliy nav va faxrli kiyimlar bilan ziynatlanishga chorlab, shu yo'l bilan ham o'ziga bo'ysundirishga, nafsining quliga aylantirishga harakat qiladi.
Shayx Sha'biy aytadi: «Ahmoqlar ustingdan kulmaydigan va faqihlar (shariat bilimdonlari) ayblamaydigan kiyimni kiy». Muhammad ibn Siriyn: «Shuhrat oldin kiyimni uzun kiyishda edi, so'ng uni yangilashga o'tdi», degan. Umar ibn Hattob: «Kiyimning dag'al va eskirganini kiyinglar», deganlar. Bu zot masjid minbarida xutba o'qiyotganlarida, ustilarida ettita yamoq solingan ko'ylak bor edi.
Odobimizda ayniqsa ayollarning kiyinishiga katta e'tibor bilan qaralgan. Ularning yuzi, ikki qo'l kaftidan boshqa hamma joyi uyatli (avrat) bo'lgani uchun, u begona nazarlardan yashirilishi va kiyinish ham shunga munosib bo'lishi lozim. Hozirgi paytda ayrim qiz-juvonlar o'rtasida urf bo'lganiday, engi va etagi kalta, ko'ksi ochiq kiyimlar, gavda va a'zolarini «ko'z-ko'z» qilib turuvchi tor va yupqa-harir ko'ylaklar, eng achinarlisi, ko'krak, kindik va boldirlarini ochib, hammaga namoyish qilib yurishlar odobimizga mutlaqo ziddir.
Amerika teri kasalliklari mutaxassislari o'tkazgan tadqiqotlar natijasida g'arblik ayollar yosh bo'la turib husn va jozibalarini tez yo'qotayotganlari, barvaqt ajin tushayotgani va uning tez ko'payib ketayotgani, aksincha, muslima ayollarning etmish-sakson yoshda ham yuzlari chiroyli, ajinsiz va nurli ekani, ularda g'arb ayollarida ko'p uchraydigan teri saratoni (raki) xastaligi deyarli kuzatilmayotgani ayon bo'ldi.
Boshqa sohalarda bo'lgani kabi, kiyinish borasida ham musulmon inson avvalo halol-haromga e'tibor berishi lozim. Uning kiyadigan kiyimi halol kasb bilan topilgan bo'lishi va uni kiyish shar'an harom bo'lmasligi kerak.
Bugun ayrim kishilar hatto davralarga ham pala-partish, kir-chir kiyimlarda kelib qoladi. Kiyim kir bo'lsa, yuvadi, yirtilsa, tikadi, bujmaysa, dazmollaydi, tugmasi uzilsa, qadaydi va hokazo.
Sahl ibn Hanzaliyadan rivoyat qilinadi: «Bizga Rasululloh sollallohu alayhi va sallam: «Albatta, sizlar birodarlaringiz huzuriga borursizlar. Bas, libosingizni tuzating, egar-yuklaringizni tuzating, odamlar ichida xuddi xoldek bo'ling», dedilar» (Imom Ahmad, Abu Dovud, Tobaroniy va Hokim rivoyati).
Hullas, yoshlarimizga aytar so'zimiz shuki, g'arbga taqlid qilishimiz bilan hech narsani yo'qotmaymiz, deb o'ylashingiz mumkin. Bu juda katta xato. Chunki o'zligidan mosuva insonning yo'qotadigan boshqa narsasi yo'q.
Tavfiq Allohdan!
Mansur O'ROLOV,
Sergeli tumanidagi “No'g'ayqo'g'on” jome masjidi imom noibi
11-ya Vsemirnaya vistavka i sammit "Xalyal" v Stambule, v kotoroy primut uchastiye sotni mejdunarodnix kompaniy, proydet v dekabre.
Po soobsheniyu IQNA so ssilkoy na "Yeni Şafak", 11-y Vsemirniy sammit i vistavka "Xalyal" v Stambule budut vklyuchat v sebya spetsialniy razdel kosmetiki i sredstv lichnoy gigiyeni pod sobstvennoy torgovoy markoy, chto sozdast novie vozmojnosti dlya biznesa dlya mirovix proizvoditeley i pokupateley.
Ojidayetsya, chto meropriyatiye posetyat boleye 50 000 chelovek iz 110 stran mira.
Meropriyatiye, kotoroye proydet s 26 po 29 noyabrya v Stambulskom vistavochnom sentre, soberet mejdunarodnix proizvoditeley i pokupateley blagodarya nedavno sozdannomu sektoru xalyalnoy kosmetiki i sredstv lichnoy gigiyeni.
Organizatsiya i uchastiye v meropriyatii
11-y Vsemirniy sammit "Xalyal", kotoriy proxodit pod egidoy prezidenta Tursii, yavlyayetsya odnim iz vajneyshix mirovix forumov v industrii "Xalyal". Meropriyatiye organizuyetsya v sotrudnichestve s Ministerstvom torgovli Tursii, Agentstvom po akkreditatsii "Xalyal" i Institutom standartov i metrologii islamskix stran (SMIIC) Organizatsii islamskogo sotrudnichestva.
Vozmojnosti rinka chastnix torgovix marok
Spetsializirovanniy razdel chastnix torgovix marok svyajet proizvoditeley, obladayushix vozmojnostyami proizvodstva chastnix torgovix marok, s kompaniyami, stremyashimisya predstavit svoyu produksiyu na mejdunarodnix rinkax. Eta spetsializirovannaya oblast predostavit platformu dlya sozdaniya novix torgovix soglasheniy i delovix otnosheniy v bistro rasshiryayushemsya sektore chastnix torgovix marok. Eta initsiativa realizuyetsya na fone togo, chto mirovoy rinok chastnix torgovix marok demonstriruyet znachitelniy rost, v nastoyasheye vremya otsenivayetsya v 915 milliardov dollarov i, po prognozam, dostignet 1,6 trilliona dollarov k 2034 godu.
Strategicheskoye polojeniye Tursii
Rinok chastnix torgovix marok prodoljayet znachitelno rasshiryatsya kak na globalnom urovne, tak i vnutri Tursii, iz-za menyayushixsya potrebitelskix predpochteniy, povisheniya chuvstvitelnosti k senam i diversifikatsii proizvoditelyami svoyego portfelya brendov. Strategicheskoye geograficheskoye polojeniye Tursii, kvalifitsirovannaya rabochaya sila v proizvodstve i vseob’emlyushaya infrastruktura sepochki postavok stavyat stranu v polojeniye, pozvolyayusheye yey stat regionalnim sentrom po proizvodstvu produksii pod chastnimi torgovimi markami. Etot sektor, soxranyaya znachitelnoye prisutstviye na bistrorastushem rinke elektronnoy kommersii, yavlyayetsya vajnoy chastyu razvitiya vnutrenney i mejdunarodnoy torgovli.
Produkt pod chastnoy torgovoy markoy - eto produkt s torgovoy markoy, proizvedenniy tretey storonoy. Takim obrazom, sootvetstvuyushiy roznichniy prodaves vibirayet materiali, konsepsiyu, upakovku i dizayn produkta, v to vremya kak proizvoditel proizvodit produkt v sootvetstvii s etimi spetsifikatsiyami. Zatem produkt dostavlyayetsya roznichnomu prodavsu bez kakix-libo priznakov, ukazivayushix na uchastiye tretey storoni, i razmeshayetsya na polkax magazina.
Press-slujba Upravleniya musulman Uzbekistana