Sayt test holatida ishlamoqda!
17 Oktabr, 2025   |   25 Rabi`us soni, 1447

Toshkent shahri
Tong
05:19
Quyosh
06:37
Peshin
12:13
Asr
15:56
Shom
17:43
Xufton
18:55
Bismillah
17 Oktabr, 2025, 25 Rabi`us soni, 1447

Hizbchilarning maqsadlari

23.11.2021   1530   4 min.
Hizbchilarning maqsadlari

Ammo, “hizb”ning asl maqsadlariga nazar solinsa, ularning tanlagan uslubi Rosululloh va sahobalar uslubiga bir necha jihatdan zid va qarama-qarshi ekani namoyon bo'ladi.


Birinchidan; “Hizb”chilar “men musulmonman”, deguvchi mo'min-musulmon halqni da'vat qiladi. Bunda ulavr avval jamiyat a'zolarini yoppasiga iymonsizlikda ayblab, kufrga hukm qiladilarda, ana undan keyin “qayta islomlashtirish” harakatiga o'tadilar. Rosululloh va sahobalar esa, “men mushrikman”, deb budlarga topinuvchilarni da'vat qilar edi. musulmon bo'lganlarni esa, amali solihda bardavom bo'lishga chaqirar edilar.
Ikkinchidan; “Hizb” o'zining “islomi”ga da'vat qiladi. Rosululloh va sahobalar esa, sof Islomga da'vat qilar edi.


Uchinchidan; Hizb faoliyatini musulmonlardan, vatanparvar shaxslardan, musulmonlarning rahbarlaridan yashiradilar. Rosululloh va sahobalar esa Islomning avvalida o'z da'vatlarini faqatgina islom dushmanlari sanalmish mushriklardan yashirar edilar.


To'rtichidan; “Hizb” da'vat qilinmish shaxslarga avval, o'zi yashab turgan ona vataniga nisbatan bo'lgan mehr tuyg'usini so'ndirib, “tug'ilib o'sgan vatanga sadoqatli bo'lish shart emas, masjid minoralar bor hamma er bizning vatandir, diniy erkinlik (bunda ular o'z faoliyatlarini bemalol olib borishni nazarda tutatidar) yo'q erni tark etish, hijrat qilish farz, beg'am yashab yurish yaramaydi, urush-janjallar girdobida qolgan birodarlarimizga yordam uchun jangga otlanmoq darkor ” kabi sohta shiorlar ostida kosmopolitizm (vatanparvarlik, halqlarning o'z milliy suvereniteti va mustaqilligini va milliy madaniyatni inkor etuvchi reaktsion g'oya)ni diniy niqoblar ostida singdirishga urinadilar. Rosululloh va sahobalar esa, eng avval Allohni bir deb bilish, payg'ambarni haq, deb tan olish, ota-onaga yaxshilik qilish, boshliqqa itoat etish, qullar hatto kofir bo'lsa ham xo'jayinlariga ito'at qilishga, vatanga sadoqat, vatan ravnaqi uchun fidoyi bo'lish kabi ezgu ishlarga chaqirar edi.


Beshinchidan; Hizbning da'vati tasiriga tushganlar kosmopolistga aylanadilar. Natijada, o'z vatanini yomon ko'ra boshlaydi; Vatandagi milliy an'ana va qadriyatlar ko'ziga xunuk ko'rina boshlaydi; Davlati siyosatiga qarshi bo'la boradi; O'z Davlatini “kofir tuzumi”, deb o'ylaydi; ulamolarini ayblaydi; ota-onasini kofirga chiqaradi; qo'shnisini so'yib ketadi; Yurtini portlatadi, Vatanini sotadi ... Rosululloh va sahobalarning suhbati va da'vatidan nasibador bo'lganlar esa, buning aksi o'laroq, yomon xulqlardan voz kechar, jinoyatlardan voz kechib, yaxshi va ezgulik qilishga oshiqar, muhtojga yordam berar, yurti va vatanini obod etish harakatiga tushar edi.


Islom fiqhida “hizb”ning bu kabi xufyona harakatlarini fitna deyiladi. O'zlari esa fitnachilardir! Qachonki, g'arazli maqsadlari sari hokimiyatga bosh ko'tarsalar, buni “bag'y”, deyiladi, o'zlarini esa, “bog'iy”, deyiladi! Islom qonunshunoslari tarafdan bog'iylarga tayinlangan qator jazo choralari bor:
Odil podshohga qarshi chiqqan isyonchi bog'iylarga qarshi urush qilish, ularni o'ldirish joizdir, deb ahli ilmlar ijmo' qilganlar. Bu hukm butun ahli sunnat jamo'asining ittifoqiy qaroridir. Qachonki biror kishi o'z yaqinlaridan biror bog'iylik yo'liga o'tgan shaxsni o'ldirsa, qatl etilganning merosidan aslo mahrum etilmaydi. Va holanki inson o'z yaqinlaridan birining joniga qasd qilsa, qotil maqtulning merosidan mahrum etiladi. Inson qachonki bog'iylar safiga qo'shilib, bu yo'lda o'ldirilsa, unga janoza namozi o'qilmaydi, balki oddiy hayvon kabi ko'mib yuboriladi. Bu ham butun Islom olamida ahli sunnat ulamolarining ijmo'iy qaroridir!

Manbalar asosida Jamalov Nurullohon tayyorladi

MAQOLA
Boshqa maqolalar

Al-Yasa’ alayhissalom

16.10.2025   3843   4 min.
Al-Yasa’ alayhissalom

Al-Yasa’ alayhissalom – Alloh taolo Qur’oni karimda bir necha marta zikr qilib maqtagan payg‘ambarlardan biridir. Jumladan, Qur’oni karimda bunday deyilgan:

 Yana Ismoil, al-Yasa’ va Zul-Kiflni eslang! Barchalari yaxshi kishilardandir(Sod surasi, 48-oyat).

 Ismoil, al-Yasa’, Yunus va Lutni ham (hidoyatga yo‘lladik). Hammalarini olamlar uzra afzal qildik” (An’om surasi, 86-oyat).

Tarixchilar Tabariy va Ibn Asokirning ma’lumotlariga ko‘ra, Al-Yasa’ alayhissalom – Bani Isroil payg‘ambarlaridan bo‘lib, to‘liq ismi Aspot ibn Adi ibn Shutlam ibn Afraim ibn Yusuf alayhissalomdir.

Al-Yasa’ alayhissalom Ilyos alayhissalom vafotidan so‘ng uning da’vatini davom ettirdi. Uning zamonida zolim kimsalar payg‘ambarlarni o‘ldirishgan, mo‘minlarga aziyat yetkazishgan.

Al-Yasa’ alayhissalom ularni Allohning azobi bilan ogohlantirgan, ammo itoat qilishmagan. Keyin Alloh ularga qattiq azob yuborgan.

  Ba’zi tarixchilarning ta’kidlashicha, Al-Yasa’ alayhissalom Shom (Suriya)dagi Baniyas shahrida yashagan.

Rivoyat qilinishicha, Al-Yasa’ alayhissalom qarilik chog‘ida: “O‘zimga bir kishini o‘rinbosar qilib tayinlab, uni shu orqali sinayman”, deya qaror qildi. O‘rinbosarlikka da’vogardan quyidagilar talab etildi:  

1. kunduzi ro‘za tutish.

2. tunda ibodat qilish.

3. g‘azablanmaslik.

Oddiy, kamtar bir odam: “Men shu shartlarga rioya qila olaman”, dedi. Birinchi kuni qabul qilinmadi. Ikkinchi kuni ham o‘sha kishi bu vazifaga shayligini aytgach, Al-Yasa’ alayhissalom uni o‘ziga o‘rinbosar etib tayinladi. Bu zotning keyinchalik Zul-Kifl alayhissalom bo‘lgani aytiladi.

 Iblis shaytonlarga dedi: “Falonchi bilan shug‘ullaning!” Ular bu ishda ojiz qolishdi. Shunda Iblis: “Meni va uni qo‘ying!” dedi va Zul-Kiflga keksa, kambag‘al qariya suratida keldi. U Zul-Kifl peshin vaqti (qaylula) uyqusi uchun yotgan paytda keldi. Zul-Kifl kunduz va kechasi uxlamas edi, faqat shu qaylula uyqusida bo‘lardi. Iblis eshikni taqillatdi. Zul-Kifl: “Bu kim?” dedi. U: “Zulmga uchragan keksa qariyaman”, dedi. Zul-Kifl o‘rnidan turib, eshikni ochdi. Shundan so‘ng qariya o‘z qavmi bilan janjali, unga qilingan zulm va adolatsizliklar haqida uzoq gapira boshladi. U gapini shunchalik cho‘zdiki, Zul-Kiflning qaylula vaqti o‘tib, odamlar bilan majlis vaqti ham yetib keldi. Zul-Kifl qariyaga: “Majlisga borsam, sening haqqingni olaman”, dedi. Qariya chiqib ketdi, Zul-Kifl esa uyqusiz majlisga bordi. Ammo qariya majlisga kelmadi.

Majlis tarqadi, qariya hali ham kelmadi. Ertasi kun yana majlis bo‘ldi, lekin unda ham qariya kelmadi. Zul-Kifl qaylula uchun uyga qaytgach, qariya yana eshikni taqillatdi. Zul-Kifl: “Bu kim?” dedi. “Zulmga uchragan keksa qariya”, dedi u. Zul-Kifl eshikni ochib: “Men senga majlisga kel, demadimmi?” dedi. Qariya: “Ular juda makkor qavm, sen majlisda bo‘lsang, haqqimni beramiz, deydilar, sen ketsang, inkor qilishadi”, dedi. Zul-Kifl: “Hozir bor, majlisga kel”, dedi. Yana qaylula vaqti o‘tdi, Zul-Kifl majlisga bordi, qariyani kutdi, lekin u kelmadi.

Uyqusizlik unga og‘ir kela boshladi. U uyga qaytib, uyqu uchun yotgach, ahliga: “Bu eshikka hech kimni yaqinlashtirmang, uyqum og‘irlashdi”, dedi. Qariya yana keldi, lekin uni ichkariga kiritmadilar. Qariya: “Kecha kelgandim, Zul-Kiflga muammomni aytgandim”, dedi. Ular: “Yo‘q, bizga hech kimni yaqinlashtirmaslik buyurildi”, deyishdi. Shunda qariya devordan oshib, uyga kirib, ichkaridan eshikni taqillatdi. Zul-Kifl uyg‘onib, ahliga: “Sizlarga hech kimni kiritmaslikni aytmadimmi?” dedi.

Ular: “Hech kimni kiritmadik, qayerdan kirdi, ko‘ring”, deyishdi. Zul-Kifl eshikka bordi, lekin eshik qulflangan edi. Uyda qariyani ko‘rib, uni tanidi va: “Allohning dushmanimisan?” dedi. Qariya: “Ha, sen meni har ishda charchatding, seni g‘azablantirish uchun bularning hammasini qildim”, dedi. Alloh Zul-Kiflni “Zul-Kifl” deb atadi, chunki u o‘z zimmasiga olgan vazifani to‘liq bajardi.

 

Manbalar asosida
Ilyosxon AHMЕDOV
tayyorladi.