SURALARNING AVVALIDAGI HARFLAR VA MUTAShOBIH SIFATLAR
Avval o'tgan sahifalarda mutashobihning lug'atdagi va istilohdagi ma'nolari, turlari va boshqa unga bog'liq narsalarni qo'ldan kelganicha o'rganib o'tdik. Endi esa bu boradagi eng nozik, eng qiyin va eng chigal mavzulardan ikkitasi – suralarning avvalidagi harflar hamda mutashobih sifatlar haqida alohida so'z yuritishga harakat qilamiz.
SURALARNING AVVALIDAGI HARFLAR
Qur'oni Karimning suralari bir yuz o'n to'rtga bo'lib, ulardan yigirma to'qqizta sura so'zlar bilan emas, harflar bilan boshlangan. Bu harflarga turlicha nomlar berilgan: ba'zilar «al-huruful-muqotto'at» – «kesik harflar» desalar, boshqalar «huruful-hija» – «alifbo harflari» deydilar, uchinchilari esa «favatihus-suvar» – «suralarni ochuvchilar» deydilar. Biz mazkur nomlardan mashhur bo'lgani «kesik harflar», ya'ni «ma'nodan uzilgan harflar» mazmunidagi istilohni tanlashni ma'qul ko'rdik.
Kesik harflar mazkur yigirma to'qqiz surada turlicha kelgan. Biz ularni eng ko'p kelgan shakllaridan boshlab keltiramiz.
«Alif laam miim» – Baqara surasi.
«Alif laam miim» – Oli Imron surasi.
«Alif laam miim» – Ankabut surasi.
«Alif laam miim» – Rum surasi.
«Alif laam miim» – Luqmon surasi.
«Alif laam miim» – Sajda surasi.
«Alif laam ro» – Yunus surasi.
«Alif laam ro» – Hud surasi.
«Alif laam ro» – Yusuf surasi.
«Alif laam ro» – Ibrohim surasi.
«Alif laam ro» – Hijr surasi.
«To siin miim» – Shuaro surasi.
«To siin miim» – Qosos surasi.
«To ha» – Toha surasi.
«To siin» – Naml surasi.
«Ya siin» – Yosin surasi.
«Ha miim» – G'ofir surasi.
«Ha miim» – Fussilat surasi.
«Ha miim» – Zuxruf surasi.
«Ha miim» – Duxon surasi.
«Ha miim» – Josiya surasi.
«Ha miim» – Ahqof surasi.
«Sod» – Sod surasi.
«Nun» – Qalam surasi.
«Alif laam miim sod» – A'rof surasi.
«Alif laam miim ro» – Ra'd surasi.
«Kaaf haa yaa 'ayn sood» – Maryam surasi.
«Ha miim 'ayn siin qoof» – Shuro surasi.
Ushbu suralarning avvalida kelgan harflar haqidagi ma'lumotlarni zehn solib o'rganiladigan bo'lsa, ularning birinchi majmuasi – yarmiga yaqini, ya'ni o'n uchtasi uch harfdan tashkil topgan. Mazkur adad arab tilidagi so'zlarning eng ko'pi uch harfdan iborat bo'lishiga ishoradir, desak mubolag'a bo'lmaydi.
Ikkinchi o'rinda ikki harfdan iborat kesik harflar to'qqizta surada kelmoqda. Arab tilida ham uch harfli so'zlardan keyin ikkinchi o'rinda ikki harfli so'zlar turadi.
Keyingi o'rinlarda bitta, to'rtta va beshta harfdan iborat kesik harflar kelgan. Arab tilida ham shu adaddagi harfli so'zlar nisbati mulohaza qilinadi.
Arab alifbosidagi harflar Abulabbos Mubarradning fikriga ko'ra yigirma sakkiz harfdan, Sibavayhning so'-ziga binoan yigirma to'qqiz harfdan iborat. Suralarning avvalida kelgan alifbo harflari esa jami o'n to'rtta bo'lib, ular 29 ta surada kelgan. Shunga ko'ra, ishtirok etgan harflarning umumiy adadi bir qavlga ko'ra jami arab harflari adadining yarmiga to'g'ri kelsa, ikkinchi qavlga ko'ra, ular bilan boshlangan suralar soni arab harflarining adadiga to'la mos keladi.
Qur'oni Karim ba'zi suralarning avvalida alifbo harflaridan ba'zilarini keltirish ila arablar o'z tarixi davomida hech qilmagan va bilmagan ishni yuzaga chiqardi. Shuning uchun ham bu harflar mutashobihning eng mashhur misollaridan biriga aylandi. Shuning uchun ham ulamolar qadimdan o'sha harflardan ko'zlangan murod nima ekani haqida ko'pgina ta'villar qildilar, ixtiloflarga tushdilar.
Ixtilofning asosiy sababi – ular haqida na Nabiy alayhissalomning o'zlaridan va na sahobai kiromlardan birorta ham rivoyat yo'qligidir. Shubhasiz, ular bu harflardan murod nimaligini yaxshi bilganlar, shuning uchun ham bir-birlaridan so'ramaganlar va rivoyat qilmaganlar. Sahobai kiromlarning odatlari – bilmagan narsalarinigina so'rar edilar. Ular ulug' zotlar bo'lib, elkalarida Islom dinini butun dunyoga tarqatishdek ulkan mas'uliyat yotganini to'liq tushunar edilar va asosiy e'tiborni shunga qaratardilar. Bilgan narsalari xususida tortishuvlarga toqatlari ham, vaqtlari ham yo'q edi.
Ulamolarning suralar avvalidagi harflar to'g'risidagi ixtiloflari ayeosan ikki qismga bo'linadi:
Birinchi qismga mansub kishilar ushbu harflarni berkitilgan ilm, o'ralgan sir, deydilar. Uning ilmini Alloh taolo O'ziga xos qilgan, uni insonlarga bildirmagan. Odamlar ularning ma'nolarini bilmaydilar.
Abu Bakr roziyallohu anhu: «Har bir kitobda Allohning siri bordir. U Zotning Qur'ondagi siri suralarning avvalidagi harflardir», deganlar.
Aliy ibn Abu Tolib roziyallohu anhu esa: «Har bir kitobning sarasi bordir. Ushbu Kitobning sarasi hijo harflaridir», deganlar.
Ba'zi ulamolar bu harflarning sirini Allohga havola etadilar. Boshqalari esa: «Bu – Alloh bilan Nabiy alayhissalom o'rtaparidagi sir», deydilar.
Ikkinchi qismga mansub kishilar esa: «Ushbu ochuvchi harflardan qasd qilingan ma'lum ma'no bor. Inson uni idrok qilishi va bayon etishi lozim», deydilar.
Ularning aytishlaricha, Qur'oni Karim hidoyat Kitobidir. Hidoyat esa ma'noni fahmlash bilangina yuzaga chiqadi. Alloh taolo bizga uni tadabbur qilishni va undan hukmlar chiqarib olishni buyurgan. Agar ma'noni fahmlash oson bo'lmasa, tadabbur qilishning imkoni yo'q, hukm chiqarib olishning iloji yo'q. U Zot uni ochiq arab lisonida nozil etgan. Binobarin, uning barchasi fahmlanadigan bo'lishi lozim. U Zot uni oxiriga etgan hikmat, qalblardagi dardlarga shifo, nur va ochiq-oydyn Kitob, rahmat va iymon keltiradigan qavm uchun eslatma qilgan. Bunday bo'lishi uchun esa albatta, fahmlanishi, idrok qilinishi oson bo'lishi kerak.
Bu yo'nalishdagi kishilarga ulamolarning juda ko'plari, mutakallimlar, mufassirlar va boshqalar kiradilar.
Imom Roziy aytadi: «Bilki, albatta, mutakallimlar bu gapni (birinchini) inkor qildilar va: «Alloh taoloning Kitobida xalqqa tushunarli bo'lmagan narsa kelishi joiz emas», dedilar. Bu gaplariga oyatlardan, xabarlardan va aqldan hujjatlar keltirdilar».
Ammo bu gapning egalari va ularni qo'llovchilarning suralarning avvalidagi harflar to'g'risidagi gaplari turlicha bo'lib, ularni ta'vil qilishda va ulardan ko'zlangan maqsad haqida juda ham keng miqyosda ixtilof qildilar. Hattoki imom Roziyning aytishicha, ularning bu boradagi aytgan gaplari yigirma bittaga etdi. Ularning ko'pchiligi hech qanday dalil va hujjati yo'q taxmin hamda gumondan boshqa narsa emas.
Ulardan ba'zilarini eslab o'tamiz.
Agar ma'lum harflar «Alif laam mim»ga o'xshab, birdan ortiq suraning avvalida kelgan bo'lsa, ularning orasini ajratish uchun suraning mushtarak bo'lmagan ismi qo'shib aytiladi. Misol uchun, «Alif laam mim – Baqara» yoki «Ha mim – Sajda»ga o'xshash.
Ushbu fikrni ushlaganlar orasida imom Roziy, Halil, Sibavayh va boshqalar bor.
A) Ko'pgina tafsirchilar, ayniqsa tafsirchilarning keyingi avlodi: «Ba'zi suralarning mazkur harflar ila boshlanishi arablarga «Qur'on sizlar ishlatib yurgan «alif», «lam», «mim»ga o'xshash harflardan tuzilgan. Qo'llaringizdan kelsa, sizlar ham shunga o'xshash narsa tuzinglar-chi», degan ma'noni anglatish uchun qilingan», deganlar.
Qur'oni Karim nozil bo'layotgan davrda arablar o'zlarining so'zga ustaliklari bilan faxrlanib yurar edilar. Shoirlar hamda so'z ustalari mo''tabar shaxslar hisoblanar edilar. Doimo she'rxonlik, va'zxonlik bo'yicha musobaqalar o'tkazib turilardi. Hatto g'olib shoirlarning she'rlari Ka'bai muazzamaning devoriga osib qo'yilardi. Qur'oni Karim ularning nozik joylaridan tutib: «Agar so'z ustasi ekaningiz rost bo'lsa, o'zingiz ishlatib yurgan oddiy harflardan tuzilgan Qur'onga o'xshash narsa keltiring-chi», dedi.
Bu xuddi tuproqning misoliga o'xshaydi. Oddiy tuproqdan kimdir loy qilib, g'isht quyadi, kimdir sopol idishlar yasaydi va hokazo. Lekin Alloh taolo ushbu oddiy tuproqdan insonni yaratdi, unga jon ato etdi. Shunga o'xshab, arab alifbosining oddiy harflaridan arab so'z ustalari she'r to'qiydilar, va'zxonlik qilib, odamlarni qoyil qoldiradilar. Ammo Alloh taolo o'sha harflarning aynan o'zidan hamma-hammani ojiz qoldiruvchi Qur'onni nozil qildi!
B) Abu Ishoq Zajjoj va boshqalar: «Suralarning avvalida kelgan hijo harflaridan har birida Alloh taoloning ismlaridan yoki sifatlaridan biriga ramz bor», deydilar. Misol uchun, «Alif laam mim» – «Ana Allohu a'lam» (Men biluvchi Allohman) va hokazo.
Ushbular suralarning avvalida kelgan harflar haqida kelgan ba'zi fikrlardan namunalardir. Haqiqatni esa Alloh taoloning Uzi biladi.
ALLOH TABORAKA VA TAOLONING
MUTAShOBIH SIFATLARI
Mutashobih sifatlar deganda, Alloh taoloni sifatlab kelgan, ammo sirtdan qaraganda, U Zot taologa nisbat berib bo'lmaydigan oyatlarning ma'nosi ko'zda tutiladi. Mutashobih sifatlar mavzusi eng noziya masalalardan bo'lib, ularni ta'vil qilishda muhkamga murojaat qilish va zohiriy (lug'aviy) ma'nolaridan boshqa tomonga burish vojibdir.
Ahli sunna va jamoa mazhabi aqiydaga oid narsalarni muhkam oyatlardan va o'ta ishonchli aqliy dalillardan olinishiga ittifoq qilganlar. Shuningdek, oyat va hadislarda sirtidan muhkam oyatlar va o'ta ishonchli aqliy dalillar to'g'ri deb topgan aqiydaga xilof narsa kelsa, ularning zohiriy ma'nosi Alloh taoloning va Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning murodi emas, deb e'tiqod qilish vojibligiga ittifoq qilingan.
Ushbu mavzu Allohning tavhidiga, U Zotni poklash vojibligiga va musulmon bandaning aqiydasiga hamda iymonining to'g'riligiga bevosita bog'liq bo'lgani uchun ham eng nozik mavzu hisoblangan. Aynan shu sababdan bu mavzu islomiy mazhablar va guruhlar orasidagi eng ko'p tortishuvlar va ixtiloflarga sabab bo'lgan. Ming afsuslar bo'lsinki, ko'pgina guruhlar bu mavzuda adashib, sifatlar haqidagi oyatlarning sirtqi ma'nosini olib, Alloh taoloni U Zotga loyiq bo'lmagan jism va boshqa narsalar bilan sifatlab, zalolatga yuz tutdilar. Yoki ularni botil ta'vil qilib, yo'ldan adashdilar.
Imom Faxriddin Roziy bu haqda o'z tafsirida quyidagilarni yozadi:
«Odamlarning jumhuri nazdida davom etib kelayotgan qonun shulki, go'yoki ularning mazhabiga to'g'ri kelgan har bir oyat muhkamdir. Ularga xilof bo'lgan har bir oyat mutashobihdir. Ammo muhaqqiq va insofli kishining nazdida oyatlar uch qismdan iboratdir:
Zohirini ta'kidlash imkoni yo'qligiga qat'iy dalillar sobit bo'lgan narsa haqida bu erda Allohning murodini bilib bo'lmaydi, deb hukm qilinadi.
Mana shu to'g'ri yo'ldir. Ayni shunday fikrlash ila mo''tadil ko'zqarash vujudga keladi. Ana shunga avval o'tgan va keyin kelgan musulmon ulamolar jumhuri rozi bo'lganlar».
MUTAShOBIH SIFATLAR BO'YIChA SALAF VA HALAFLARNING TUTGAN YO'LLARI
Salaflar – Islomning avvali, ya'ni birinchi asrlarida o'tgan sahobalar, tobe'inlar, taba'a tobe'inlar.
Halaflar – salaflardan keyin kelgan musulmonlar avlodi.
Ulardan har birining mutashobih sifatlar haqida o'zlarining tutgan yo'llari bo'lgan. Kelasi satrlarda ana shu yo'llarning har biri bilan alohida-alohida tanishib chiqamiz.
MUTAShOBIH SIFATLAR VA SALAFLAR
Alloh taoloning ismlari va sifatlarini musulmonlar ichidan birinchilardan bo'lib aqoid ilmi ulamolari chuqur o'rganganlar. Aqoid ilmi ulamolarining barchasining – eskilarining ham, yangilarining ham, salaflarining ham, xalaflarining ham bu izlanishdan maqsadlari bitta – Alloh taoloni noloyiq sifatlardan poklash bo'lgan.
Salaflarning arab tilini bilish va dinyy e'tiqod darajalari oliymaqom bo'lganini hamma juda yaxshi biladi. Buning ustiga, ularning vaqtida turli ixtiloflar, firqalar, falsafalar bo'lmagan, bo'lsa ham, kuchsiz va ta'sirsiz bo'lgan. Shuning uchun ular boshqa ilmlardagi kabi, aqoid ilmida ham turli urinishlarga muhtoj bo'lmaganlar.
Imom Abu Hanifa rahmatullohi alayhi o'zlarining «Al-Fiqhul-Akbar» nomli kitoblarida quyidagilarni aytadilar:
«U Zot O'z maxluqotlaridan hech narsaga o'xshamaydi. U Zotga Uning maxluqotlaridan hech narsa o'xshamaydi. U Zotning sifatlarining barchasi maxluqlarning sifatining xilofidir. U Zot bizning ilmimizga o'xshamas ilm bilan biladi. U Zot bizning qudratimizga o'xshamas kudrat ila qodir bo'ladi. U Zot bizning ko'rishimizga o'xshamas ko'rish ila ko'radi. Alloh taolo Qur'onda yuz, qo'l va nafsni zikr qilgan bo'lsa, ular U Zot uchun kayfiyati yo'q sifatlardir».
Imom Buxoriyning shayxi Nuaym ibn Hammod Huzo'iy quyidagilarni aytgan:
«Kim Allohni U Zotning maxluqotlariga o'xshatsa, batahqiq, kofir bo'libdi. Kim Alloh Uzini vasf qilgan narsani inkor qilsa, batahqiq, kofir bo'libdi. Alloh va U Zotning Rasuli U Zotni vasf qilgan narsada o'xshatish yo'q. Kim Alloh taolo uchun ochiq-oydin oyatlar va sahih xabarlarda kelgan narsalarni Allohning jaloliga loyiq ravishda sobit qilsa va Allohdan nuqsonlarni qaytarsa, batahqiq, hidoyat yo'liga yuribdi».
Avval ta'kidlab o'tganimizdek, bu ma'noda ham salaf, ya'ni o'tgan musulmon avlodlar va ulamolarning tutgan yo'llari bor narsani o'zicha qabul qilish, boshqa narsa haqida o'ylab ham o'tirmaslik bo'lgan. Bu masala «Arshga istivo» masalasi nomi bilan mashhurdir. Chunki bu haqdagi oyati karimalarda «Alal-Arshi istava» birikmasi Alloh taologa nisbatan ishlatiladi. Agar matnni so'zma-so'z tarjima qiladigan bo'lsak, «Alloh Arshga barobarlashdi» degan ma'no kelib chiqadi. O'tgan avlodlar orasida bu ma'noni Allohning O'ziga havola qilamiz, u haqda so'z ochmaymiz, deb kelishilgan. Chunki u vaqtda hamma yaxshi tushunchaga ega bo'lgan, sodda hayot kechirgan va ular turli fitnalarga duchor bo'lmaganlar. Shu bilan birga, ushbu masalani ko'tarib turadigan ba'zi shaxslar ham topilgan. Lekin ko'pchilik ularni «fitnachi» deb nomlab, o'z fikrlarini tarqatishlariga yo'l qo'yishmagan. Shu bilan musulmonlar ommasi tinch-omon yurgan.
Hazrati Umar ibn Hattob roziyallohu anhudan ham xuddi shunga o'xshash tasarruflar sodir bo'lgan. Birgina misol keltiramiz.
Imom Dorimiy va boshqalar Umar ibn Hattob roziyallohu anhuning mavlosidan quyidagilarni rivoyat qiladilar:
«Subayg' Iroqiy musulmon jangchilar ichida Qur'ondagi turli narsalardan so'ray boshladi. U Misrga kelganida, Amr ibn Oss uni Umar ibn Hattob roziyallohu anhuga yubordi.
Chopar maktubni olib kirgan edi, uni o'qib bo'lib: «Bu odam qani?» dedi. «Yuklar bilan», dedi u. «Tez top! Agar ketib qolgan bo'lsa, senga alamli uqubat etadi!» dedi.
Uni olib keldi. Umar unga: «Nimalar haqida so'raysan?» dedi. U aytib berdi. Umar menga xurmo shoxi so'rab, odam yubordi. O'sha bilan uning orqasini urib, yara qildi. Keyin uni qo'yib qo'ydi va tuzalganidan keyin yana urdi. So'ngra uni qo'yib qo'ydi va tuzalganidan keyin yana urdi. Keyin uni yana urish uchun oldirib keldi. Shunda u: «Ey mo'minlarning amiri, agar meni o'ldirmoqchi bo'lsangiz, chiroyli qilib o'ldiring. Agar davolamoqchi bo'lsangiz, Alloxga qasamki, tuzaldim», dedi.
U kishi unga o'z yurtiga ketishga izn berdi va Abu Muso Ash'ariy roziyallohu anhuga «Musulmonlardan hech kim u bilan o'tirmasin», deb maktub yozdi. Bu haligi odamga nihoyatda og'ir bo'ldi. Abu Muso Umarga: «Uning holi yaxshi bo'ldi», deb yozdi. U ham o'z navbatida: «Odamlarga u bilan o'tirishlariga izn beraver», deb yozdi».
Bu odam Banu tamimlik Subayg' ibn Asal bo'lib, Qur'ondagi ba'zi oyatlardan ixtilofli muammo chiqarishga urinar edi. Hazrati Umar ko'rgan choradan keyin u yuz kishining oldiga kelsa ham, hammasi tarqalib ketadigan bo'ldi. Avvallari u o'z qavmida sayyid, peshvo edi. O'shandan keyin haqir, xoru zor bo'ldi.
Bu masalada imom Molik rahmatullohi alayhining tutgan mavqiflari ham hammaning tahsiniga sazovor bo'lgan. Rivoyatlarda kelishicha, bir kishi imom Molik rahmatullohi alayhining huzurlariga kirib, istivo haqida so'ragan ekan. Shunda imom Molik: «Istivo ma'lum. Uning qandayligi noma'lum. Unga iymon keltirish vojib. U haqda savol berish bid'at. Sen bid'atchi ekansan! Buni chiqaringlar mening oldimdan!» degan ekanlar.
Salafi solihlarimiz shu yo'l bilan Alloh subhanahu va taoloning pokligi, o'xshashi yo'qligi va boshqa barcha kamolot sifatlariga bo'lgan to'g'ri e'tiqodni saqlab turganlar.
MUTAShOBIH SIFATLAR VA HALAFLAR
Vaqt o'tishi bilan Islom davlati hududlari kengayib, turli xalq, din, falsafa va mafkuraga ega odamlar ham Islomni qabul qildilar yoki musulmonlar bilan aralashib yashay boshladilar. Tabiiyki, ular o'zlarining eski fikr va tasavvurlaridan birdaniga va butunlay uzilib chiqa olmas edilar. Shu bilan bir vaqtda, Islom dushmanlari ham doimiy ravishda turli ig'volar qilib turishar edi. Ular musulmonlarning aqiydalariga futur etkazish maqsadida turli shubhali masalalarni g'oyat ustalik ila o'rtaga tashlar edilar. Ana shunday masalalarning eng kattalaridan biri Alloh taoloning sifatlariga oid oyat va hadislarning zohiriy ma'nolarini misol qilib, musulmonlar aqiydasiga zarar etkazishga urinish bo'ldi. Allohning qo'li, ko'zi yoki boshqa U pok Zotga nisbat berilgan sifatlarda kishilarni ko'plab zalolatga ketkazish boshlandi.
Anchagina toifalar bu masalada kufrga ketdilar.
Endi salafi solihlarning Imom Molik kabi «Bu masalada savol berish bid'atdir», deb fatvo chiqarishlari bilan ish bitmaydigan hol yuzaga keldi. Balki bunga o'xshash masalalarda savol so'ramaydigan odamning o'zi qolmadi.
Ana shunday nozik bir paytda aqiydaning sofligini saqlab qolish borasida Abulhasan Ash'ariy va Abu Mansur Moturidiy kabi buyuk allomalar beqiyos xizmat qildilar. Boshqa nozik masalalar qatori, Alloh taoloning sifatlariga oid masalada ham hal qiluvchi echim topdilar. Buzg'unchilar «Allohning Arshga istivo qilishi unga barobarlashishidir», degan bo'lsalar, xalaf – keyingi ulamolarimiz «Yo'q, unda Allohga nuqson nisbati berilgan bo'ladi, shuning uchun «istivo»ni Alloh taoloning boshqa barkamol sifatlariga mos ravishda tushunmoq kerak», dedilar. Shu tariqa «Istivo quvvat va sulton ila ega bo'lmoqdir» degan ta'vil qilindi. Bunda ham xuddi salafi solihlarga o'xshab, Alloh taoloni turli nuqsonlardan poklash qasd qilingandir.
Salaf ulamolarimizning ham, xalaf ulamolarimizning ham maqsadlari bir bo'lgan. Faqat ular maqsadga etish uchun o'z zamonlariga va sharoitlariga mos yo'l tutishgan, xolos. Siz bilan bizlar ham bu masalada juda ehtiyot bo'lib, ixtilof qilmay ish tutmog'imiz lozim.
Bu borada ayniqsa imom Abulhasan Ash'ariyning tutgan yo'llarini alohida ta'kidlab o'tmoq zarur deb bilamiz. U kishi o'zlarining «Al-Luma'» nomli kitoblarida xalaf ulamolarining yo'lini tutgan bo'lsalar, so'nggi kitoblari «Al-Ibana»da esa salaf ulamolari yo'lini tutganlar. Ba'zi ulamolarning fikriga ko'ra Abulhasan Ash'ariy «Al-Ibana»ni avval, «Al-Luma'»ni keyinroq yozganlar. Shunga binoan Abulhasan Ash'ariy rahmatullohi alayhi Alloh taoloning sifatlari haqidagi masalada salaf ulamolari yo'lidan xalaf ulamolari yo'liga o'tish halqasi bo'lgan, deyishimiz mumkin.
Halaf ulamolarining Alloh taoloning sifatlari bo'yicha qilgan asosiy ishlari – turlicha tushunish mumkin bo'lgan matnlarni Alloh taoloning ayblardan pokligini anglatuvchi bir xil tushunchadan boshqaga burib bo'lmaydigan matnlar anglatadigan ma'noga moslab ta'vil qilish bo'lgan.
Ahli sunna va jamoaning xalaf ulamolari musulmonlar ommasini «mushabbiha», «mu'attila» va «mujassima» deb atalgan toifalarning buzg'unchi fikrlaridan saqlash uchun shu yo'lni tutishga majbur bo'lganlar.
«Mushabbiha»lar Alloh taoloning sifatlarini maxluqotlarning sifatlariga o'xshatishni o'zlariga ep ko'rgan nobakorlardir.
«Mu'attila»lar Alloh taoloning O'zi yoki U Zotning Payg'ambari alayhissalom zikr qilgan sifatlarini inkor qilgan nobakorlardir.
«Mujassima»lar Alloh taologa jism nisbatini bergan nobakorlardir.
Ahli sunna va jamoaning xalaf ulamolari oyatda zikr qilingan «qo'l»ni quvvat va karam deb ta'vil qilganlar. «Ko'z»ni inoyat va rioyat deb ta'vil qilganlar. Shuningdek, hadisi sharifda «Qalblar Rohmanning ikki barmog'i orasidadir» deb kelgan «ikki barmoq»ni iroda va qudrat deb ta'vil qilganlar.
Bir hadisda «Albatta, Alloh Odamni o'z suratida yaratgandir», deb kelgan. Bunga sirtdan ma'no bergan kishilar Odam Allohning suratida yaratilgan, deb tushunadilar. Ammo xalaf ulamolar buni «Alloh Odamni o'ziga xos suratda yaratdi» degan ma'noga moslab ta'vil qilganlar. Bundan esa Alloh Odamni xalq qilgan vaqtda uni o'ziga xos suratda yaratgan, u davr o'tishi bilan o'zgarib qolmagan, degan ma'no kelib chiqadi.
Huddi shu hadisning ma'nosini anglatuvchi boshqa bir hadisda kelgan «Albatta, Alloh Odamni Rohmanning suratida yaratgandir» degan ma'noni xalaf ulamolari «Rohmanning sifatida yaratgandir» deb ta'vil qilganlar. Arab tilida «surat» so'zi «sifat» ma'nosini ham anglatadi. Shunda «Alloh taolo Odamni yaratganda, uni ilm va idrok kabi O'zida bor sifatlar bilan qo'shib yaratgan» degan ma'no kelib chiqadi.
Shu erda xalaf ulamolari Alloh taoloning sifatlari haqida kelgan oyat va hadislarni ta'vil qilishda havoyi nafslariga qarab emas, arab tili qoidalariga va eng muhimi, diniy ta'limotlar asosiga qarab ish olib borganliklarini ta'kidlashimiz lozim.
Yana bir bor ta'kidlaymizki, salafning mazhabi o'z vaqtida to'g'ri va afzal bo'lgan. Halafning mazhabini sharoit taqozosi majbur qilgan. Ikkisining maqsadi ham Alloh taoloni ayblardan va Uziga mos bo'lmagan sifatlardan poklash bo'lgan.
Halaf ulamolari mazhabi bo'yicha, Alloh taoloning Zotiga bog'liq matnlarga – oyat va hadislarga nazar solish, ularni ta'vil qilish joizdir. Ta'vil qilganda ularning sirtiga xilof o'laroq, Allohning ulug'ligiga, tavhidiga hamda pokligiga muvofiq va maqbul ta'vil qilinadi. Bunda lug'at, arablarning uslublari ishga solinadi. Zotan, Qur'oni Karim arab tilining oliy uslubida nozil bo'lgandir.
Ta'vilchilar ikki guruhga taqsimlanadi:
Bu guruhdagilar ta'vil qiladilar va o'zlarining bashariy toqatlari etganicha matndan ko'zlangan ma'noni va sifatni tayin qilishga urinadilar. Ash'ariylardan bo'lmish Abulfath Ahmad ibn Burhon va boshqalar ta'vilni ixtiyor qilganlar. U kishi shunday degan ekan: «Ikki guruh o'rtasida «Qur'onda ma'nosi bilinmaydigan narsa bo'lishi joizmi?» degan savolda xilof kelib chiqdi. Ularning (aksar salaflarning) nazdida joizdir. Shuning uchun ular ta'vilni man qilganlar va Allohning O'zi biladigan narsaga suyangan holda U Zotni bunday sifatlarning zohiriy ma'nolaridan pok deb e'tiqod qilganlar. Bizning nazdimizda esa joiz bo'lmaydi, chunki ilmda peshqadamlar buni biladilar».
Ikkinchi guruhga mansub ulamolarning umumiy qoidalariga binoan, haqiqatini olish imkonsiz bo'lgan har bir lafzni to'g'ri keladigan eng yaqin majozga burish vojibdir. Chunki lafzlarni hayratga soladigan darajada tashlab qo'ymasdan ta'vil qilish lozim. Agar lafz yoki matn faqat bir ma'nodan boshqa ma'noni ko'tarmaydigan bo'lsa, unga o'sha ma'noni berish vojibdir va unga boshqa ma'no berilmaydi.
Halaflarni ta'vil qilishga undagan narsa mutashobihga o'zining zohiri – sirtqi ma'nosidan anglanadigan ma'noning teskarisini yuklash vojibligidir. Chunki Alloh taoloni mazkur zohiriy ma'no va jism ila sifatlash mutlaqo mumkin emasligiga dalillar sobit bo'lgan. Chunki usul qoidalariga binoan, aql bilan naqlning orasida to'qnashuv bo'lishi mumkin emas. To'qnashuv lafzlar hamda majoz va tashbihni ishlatshpda bo'ladi. Ilmni yaxshi egallab, uzoq vaqt ish ko'rganlar, uning masalalariga sho'ng'iganlar aql va naqlda kelgan narsalarni mutashobihni ta'vil qilish orqali birlashtirishlari mumkin.
KYeYINGI MAVZU:
HULOSALAR
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Qur’oni karimni jamlanish tarixida kitobat – yozib qoldirish o‘ziga xos o‘rin tutgan. Oyatlarni yozib olish Rasululloh sollallohu alayhi vasallam davrlaridanoq boshlangan, kotib sahobalar har bir oyatni nozil bo‘ilishi bilan kechiktirmay yozib olishga katta e’tibor berishar edi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ham Qur’onga bandalar so‘zi aralashib qolmasligi uchun Qur’ondan boshqa narsani yozib olmaslikni buyurganlar.
Hazrati Abu Bakr roziyallohu anhu davrlarida esa tarqoq sahifalardagi oyatlar bir butun holga – Mus'haf shaklida yozib qoldirilgan. Bu jamlashda bosh kotiblik vazifasida bo‘lgan Zayd ibn Sobit roziyallohu anhu faqat og‘zaki tilovat bilan kifoyanmadilar, balki, eshitgan har bir oyatlarni mavjud bitiklarga solishtirib, og‘zaki tilovat yozuvdagi bilan mos kelib, tasdig‘ini topsa, Mus'hafga qo‘shardilar. Bu holat ham Mus'haf tarixida yozishni nechog‘li yuqori ahamiyat kasb etishini ko‘rsatadi.
Hazrati Usmon roziyallohu anhuning davrlarida yozib, katta shaharlara tarqatilgan Mus'haflar esa, keyingi avlod xattotlari uchun Mus'haflar ko‘chirib tarqatishlariga asosiy manbaa bo‘lib xizmat qildi. O‘sha zamonlarda Mus'haflar qo‘l mehnati bilan ko‘chirilgan
Hazrati Aliy karramallohu vajhahuning nabiralari Aliy Zaynulobidin aytadilar: “Mus'haflar varag‘i ketma-ket (bir-biriga bog‘langan, ulangan) bo‘lmas edi, kimda Mus'haf bo‘lsa masjid minbarini oldiga kelib, “Kim xohlasa mendan ko‘chirib olsin” der edi. Xohlovchilar kelib undan bir sahifa, bir sahifa qilib Mus'hafni oxirigacha ko‘chirib olishar edi”[1].
Abu Hakima al-Abidiy aytadilar: “Men Kufa shahrida xattotlar bilan birgalikda Mus'hafni ko‘chirar edim. Kunlardan birida Aliy roziyallohu anhu biz ko‘chirgan nusxalardan birini ko‘rdilar va bizning yozgani xatimiz u zotni juda ajablantirdi, shunda “Alloh nurlantirgan narsani (Mus'hafni) mana shunday nurlataveringlar”, boshqa bir rivoyatda “Alloh taolo bunga (Mus'hafga) nur bergani kabi sizlar ham nurlantiringlar” dedilar[2]”.
Islomning dastlabki asrlaridagi holat shunday bo‘lgan. O‘sha zamonlarda nashr qilish imkoniyati bo‘lmagani uchun kimga Mus'haf kerak bo‘lsa, xat savodi borlar o‘zi ko‘chirib olardi, xat savodi bo‘lmaganlar xattotlarga iltimos qilib, ba’zan haq to‘lash evaziga ko‘chirtirib olar edi. Xattotlar imon-e’tiqodining mustahkamligi, Qur’oni karimga bo‘lgan hurmat-ehtiromi va asosiysi, Alloh taoloning oldidagi mas’uliyatini his qilib, omonatdorlik bilan o‘z kasbiga yondashuvi natijasida Mus'haflar bexato ko‘chirilar, kamdan-kam hollarda yo‘l quyilgan kamchiliklar Qur’onni yod olgan hofizlar tarafidan o‘z vaqtida to‘g‘rilanardi ham. Ayrim mohir xattotlar umri davomida yuzlab nusxalar ko‘chirib, extiyojiga yarashasini sotar, qolganlarini ilm davralariga, masjid va tolibi ilmlarga vaqf qilib tarqatar edi.
Nashr qilish dastgohi ixtiro qilingach, kitob nashr qilish jabhasida misli ko‘rilmagan yutukqqa erishildi. Dastlab nashr dastgohlari Germaniyada 1431 melodiy sanada ishlab chiqildi. Yillar davomida bu uskunlarning salohiyati va imkoniyatlari kengaydi, dastlab Italiya, so‘ngra Fransiya davlatlarida ishlatiladigan bo‘ldi. Keyinchalik dunyoning boshqa ilg‘or musulmon mamlakatlariga ham tarqaldi. Jumladan, Halab shahrida 1698 yilda, Livanda 1733 yilda suryon tilida, keyinchalik arab tiliga ixtisoslashgan, Bayrutda 1753 yilda “Qudays” nomli nashriyot faoliyati joriy qilindi. Misrga Fransiyalik harbiy qo‘mondon Bonapart 1798 yilda o‘zi bilan nashr dastgohini olib kirishi natijasida Qohiradagi “Ahliyya” matbaasiga asos solingan. Keyinchalik bu matbaa “Buloq” nomida faoliyat olib borib, Islom olamiga juda mashhur bo‘lgan. Turkiyaga Sulton Ahmad III davrida kirib kelgan. Biroq bu dastohlarda diniy adabiyotlarni nashr qilish o‘sha zamon Turk ulamolari tarafidan ruxsat berilmagan. 1141 yildan keyin asta-sekin arab adabiyoti, tarixi va lug‘atiga oid kitoblar nashr qilingan.
Nashr etish dastgohida chop etilishi bilan tarixda qolgan Mus'haf 1694 yilda Germaniyaning Gamburg shahrida Abraxam Xinkelman (Abrahmi Hinckelmanni) ismli sharqshunos olimning sa’y-harakati bilan 560 sahifada nashr qilingan[3]. Har bir sahifa 16 satrdan iborat bo‘lib, oyatlar boshlanishi tartib raqm bilan belgilangan.
Bundan avval Italiyadagi “Bunduqiya” nashriyotida ham 1530 yilda nashr qilingan, biroq, o‘sha zamon hukmron boshqaruv tabaqa vakillari tomonidan nashr o‘rnida yo‘qotib tashlangan[4].
Shunga ko‘ra hozirgacha saqlanib qolgan Mus'haflar orasida eng qadimiysi Germaniyaning Gamburg shahrida chop qilingani hisoblanadi. Mus'hafning mazkur nusxasi bizgacha saqlanib qolganlari orasida ilk nashr qilingani bilan ahamiyatli bo‘lsada, ko‘plab xato va kamchiliklardan xoli emas edi. Unda uchraydigan xatolar asosan arab tili qoidalariga mos kelmasligi hamda nashr dastgohidagi texnik kamchiliklarga borib taqalardi. Masalan, yonma-yon kalimalarni o‘rin almashib qolishi, nuqtalarning oz yoki ko‘payib qolishi, orasi ajratib yozilishi kerak bo‘lgan ikki kalimaning orasi bog‘lanib qolish kabi kamchiliklarni keltirish mumkin.
Ana shundan keyin Mus'haflar ketma-ket nashr qilina boshlandi.
Dastlabki nashr qilingan Mus'haflar sifatida Rossiyaning Sankt-Peterburg shahrida 1787 yilda Mavlo Usmon boshchiligida nashr etilgan Mus'hafni, Eronda nashr qilingan ikkita toshbosma nusxa: biri 1828 yili Tehronda, ikkinchisi 1833 yili Tabrizda nashr qilingan nusxani, Qozon shahrida 1877 yilda bosilgan Mus'hafni, huddi shu yili Turkiyada xattot Hofiz Usmon qalamiga mansub nashr qilingan Mus'haflarni keltirish mumkin. Qozon shahrida bosilgan nusxa avvalgi Gamburg shahrida nashr qilingan Mus'hafga deyarli o‘xshab ketsada, unda yo‘l quyilgan kamchiliklar oldi olingan, kalima va harflarda uchragan texnik xatolar tuzatilan edi. Biroq harflar ustiga qo‘yiladigan harakatlarda kamchiliklar bor bo‘lib, Mus'haf so‘ngidagi maxsus jadvalda yo‘l qo‘yilgan xatolar ko‘rsatib o‘tilgan[5]. Keyinchalik, Mus'hafning ko‘plab nashriyotlarda chop qilish ommalashib ketdi. Misrda 1890 yilda Rizvon ibn Muhammad Muxallalotiy boshchiligida, 1923 yilda xattot Muhammad Aliy Husayniy boshchiligida nashr qilingan.
Sanab o‘tilgan Mus'haflarning barchasida harflar Usmoniy Mus'haf asosida, harakatlar esa Xalil ibn Ahmad va imom Sibavayhlar asos solgan yo‘nalishda bo‘lgan.
Keyingi paytlarda tijoriy nashriyotlarning ko‘payishi, unda ish olib boradigan xodimlarning mas’uliyatsizligi, bee’tiborlik bilan nashr qilingan bir qancha Mus'haflarda texnik xatolar ko‘payib ketish oqibatida, ayrim nashriyotlar Mus'hafni ko‘paytirib, tarqatish emas, balki turli nashrlarda uchraydigan xato va kamchiliklardan tozalashni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ydi. Hozirda bunday ezgu maqsad sari faoliyat olib borayotgan nashriyotlar orasida eng ko‘zga kuringani bu – Madinai munavvaradagi “Malik Fahd” nashriyotidir. 1404 hijriy sana 20 rabiussoniy oyida Saudiya Arabistoni podshohligi muassisligida Mus'haf va unga aloqador ilm ahllari, mutaxassislardan iborat o‘n besh kishilik qo‘mita tashkil qilingan. Qo‘mita hay’at a’zolari Qur’oni karimni har bir kalima, harf va hatto harakatlari, to‘xtash belgi va ko‘rsatmalari ustida bosh qotirib, chuqur tadqiq qilishgan, yillar davomida Mus'hafga kirib qolgan qushimchalar olib tashlanib, xatolar tuzatilgan, kamchiligi to‘ldirilgan, bunday mashaqqatli vazifani uddalash maqasadida hay’at azolari Mus'hafni ikki yuz martadan oshiqroq o‘qib chishlariga to‘g‘ri kelgan.[6] Nashr uchun tayyor holiga kelgan Mus'hafning ko‘rinishi, hajmi va xat turi borasida ham muammolar bor edi. Islom olamiga mashhur xattotlarning Mus'haf ustida olib borgan izlanish va mahoratlari ilmiy o‘rganib chiqildi va ber necha qo‘lyozma Mus'haflar orasidan Damashqlik xattot Usmon Tohoning yozuv uslubi tanlab olindi. Usmon Toho chiroyli yozish va yozuv qoidalariga rioya qilish bilan bir qatorda, tanzim ya’ni tartibga, tabvib ya’ni juzlarga ajratishni ham yo‘lga qo‘ygan edi. Qur’oni karimni 30 juzga bo‘lib, har bir juzga 20 sahifa ajratgan, Fotiha va Baqara surasining birinchi sahifasiga chiroyli shakl berish uchun ikki bet, oxirgi juzda “Bismilloh” bilan suralarning ajratilishi ko‘p bo‘lgani uchun yana ikki bet qo‘shilib, jami 604 sahifaga joylagan edi. Bundan tashqari, har bir sahifani oyat bilan boshlab, oyat bilan yakunlashga erisha olgani eng katta afzalligi bo‘lgan[7]. Sanab o‘tilgan jihatlari bilan boshqa qo‘lyozma nusxalardan tubdan ajralib turgan Mus'hafni yangi nashr qilinmoqchi bo‘lgan “Madina Mus'hafi” nusxasiga asos qilib olindi va hozirda dunyoga tarqalgan Mus'haflar orasida eng mukammal shaklga ega bo‘ldi.
Saudiya Arabistoni podshohligi homiyligida 1405-1425-hijriy yillar oralig‘ida “Madina Mus'hafi” 193 million tirajda bosib chiqishga erishildi[8] va bu dunyodagi eng ko‘p tiraj qilingan bosma deb baholanmoqda.
Hozirda yiliga 30 milion tirajda har xil hajm va ko‘rinishda nashr qilib, tarqatib kelinmoqda.
Keyingi yillirda yurtimizda ham har sohada bo‘lgani kabi diniy sohani rivojlantirish maqsadida keng qamrovli islohotlar olib borilmoqda. Bunday islohotlar Mus'hafi sharifni nashr qilish va aholimiz mo‘min-musulmonlarining Qur’oni karimga bo‘lgan extiyojini qoplash jihatini ham qamrab oldi.
Alloh taoloning muborak kalomi — Musxafi sharif O‘zbekistonda nashrdan chiqishi qalblarni sururga to‘ldirgan sharafli voqealardan biri bo‘ldi. Yurtimizning ko‘zga kuringan nashriyotlaridan biri «Hilol nashr» matbaa-nashriyoti tomonidan chop etilgan Mus'hafi sharif kitobxonlar ommasiga taqdim etildi.
Nashriyotning ko‘p yillik samarali faoliyati davomida Qur’oni Karimni qadimiy an’analarga, o‘ziga xos tartib-qoidalari va odoblariga rioya qilgan holda, ilg‘or texnologiyalar yordamida sifatli va go‘zal shaklda chop etish uchun barcha shart-sharoit va imkoniyatlar yaratildi.
«Hilol nashr» matbaa-nashriyoti Mus'hafi sharifni nashr qilish loyihasi bo‘yicha dunyoda Mus'haf nashri bo‘yicha yetakchi matbaalardan hisoblangan — Misr Arab Respublikasidagi «Dorus-salom» nashriyoti bilan hamkorlik shartnomasi tuzdi. Tuzilgan shartnomaga ko‘ra, «Dorus-salom» nashriyoti «Hilol-nashr»ga Mus'hafni chop etish uchun maxsus ijozat berdi va Qur’oni Karim nusxasi andozasini taqdim qildi. Shundan so‘ng O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Din ishlari bo‘yicha qo‘mita hamda O‘zbekiston musulmonlari idorasi ko‘magida ushbu tabarruk loyihani bajarishga kirishildi.
Nashriyot imkoniyatidan kelib chiqib birinchi bosqichda mazkur Mus'hafning adadi 50 000 dona deb belgilandi, dastlab shu adaddan 10 000 nusxa savdoga chiqarildi va 31000 so‘mdan sotildi. Bundan buyon har ikki-uch oyda ana shunday adadda Mus'hafi shariflarni xalqimizga taqdim qilib borish ko‘zda tutilmoqda. Zero, Qur’oni Karim kirib borgan, o‘qiladigan har bir xonadonga Alloh taoloning fayz-barakoti yog‘ilib turadi. Binobarin, Alloh taoloning kalomi — Qur’oni Karimning ko‘p ming nusxada bosmadan chiqarilishi va uning samarasi o‘laroq, har bir mo‘min-musulmonning xonadonida mus'haflar ko‘z qorachig‘idek saqlanishi jonajon Vatanimiz uchun mislsiz xayr-barakadir. Qur’oni bor xonadonda tarbiyalangan farzandlar diniga, el-yurtiga, millatiga sodiq, vatanparvar, chinakam avlod sifatida kamol topadi.
Qalbi Qur’onga oshno xalqimiz ham yangi nashr etilgan Mus'hafi sharifni shod-xurramlik, xursandchilik va sevinch ko‘z yoshlari bilan kutib oldi. Bu yorqin hodisa mamlakatning deyarli barcha ommaviy axborot vositalarida keng yoritildi.
Abdulboqiy Tursunov
[1] Muhammad Tohir Kurdiy “Tariyxul xattil arabiy” kitobi, 182 sahifa.
[2] Kanzul ummol 10/536 sahifa.
[3] Tarixul Qur’on: Hafaniy Nosif 112 sahifa, Tarixul Qur’on: Muhammad Tohir Kurdiy 16, 186-sahfalar. Hozirda Misrning “Dorul kutub al-Misriya” kutubxonasida (176 raqam ostida) va “Qohira” unversiteti kutubxonasida bir nusxa saqlanadi.
[4] Mabohis fiy ulumil Qur’on: Subhiy Solih, 99-sahifa.
[5] Muhammad Tohir Kurdiy “Tariyxul xattil arabiy” kitobi, 339 sahifa, Mabohis fiy ulumil Qur’on: Subhiy Solih, 99-sahifa.
[6] Dirosot fiy ulumil Qur’on. 505-sahifa.
[7] Hoshimov Nuriddin “Qur’oni karim yozuvchisi – Xattot Usmon Toho” maqolasidan qisqartirib olindi.
[8] Dirosot fiy ulumil Qur’on. 506-sahifa.