Sayt test holatida ishlamoqda!
27 Dekabr, 2025   |   7 Rajab, 1447

Toshkent shahri
Tong
06:22
Quyosh
07:48
Peshin
12:29
Asr
15:19
Shom
17:05
Xufton
18:23
Bismillah
27 Dekabr, 2025, 7 Rajab, 1447

Qur'on ilmlari: MUTAShOBIHNING QISMLARI

28.11.2020   5166   29 min.
Qur'on ilmlari: MUTAShOBIHNING QISMLARI

Mutashobih uch qismga taqsimlanadi:

  1. Faqat lafz jihatidan mutashobih.
  2. Faqat ma'no jihatidan mutashobih.
  3. Ham lafz jihatidan, ham ma'no jihatidan mutashobih. Endi bularning har birini alohida o'rganamiz.
  4. Lafz jihatidan mutashobix, ikki xildir:

Birinchisi yakka so'zlarda bo'ladi.

Bu ham o'z navbatida ikki turli bo'ladi.

A) Yakka so'zlardagi mutashobihning birinchi turi bir so'zning fasohatli arab tilida oz ishlatilishi sababidan bo'ladi. Misol uchun, Abasa surasining 31-oyatidagi

وَفَٰكِهَةٗ وَأَبّٗا٣١

«Va fakihatan va abban» – «va meva-chevayu, o't-o'lan» larni» degan qavlni olaylik. Bu erda «abban» so'zi mutashobihdir. U ushbu oyatdan boshqa joyda ishlatilgani kam uchraydi. Shuning uchun uning ma'nosini anglab olish mushkul bo'ladi. Hazrati Umar roziyallohu anhudek zot ham ushbu oyatni tilovat qilib turib, «Fakihatan»ni-ku, bilamiz, «abban» nima degani?» deb hayron bo'lganlar. Huddi shunga o'xshash holat hazrati Abu Bakr Siddiq roziyallohu anhuda ham bo'lgan. Aslida bu so'z «o't-o'lan», «xashak», «somon» degan ma'nolarni anglatadi. Ushbu narsalarni faqat bitta so'z bi-lan ifoda qilish uchun «abban» so'zidan boshqa so'z yaramaydi. Bu ham Qur'oni Karimning mo''jizalaridandir.

Alloh taolo Soffaat surasining 94-oyatida marhamat qiladi:

فَأَقۡبَلُوٓاْ إِلَيۡهِ يَزِفُّونَ٩٤

«Fa-aqbaluu rlayhi yaziffuun» – «U tomon shoshib, bir-birlarini turtib kelishdi».

Ushbu oyatdagi «yaziffuun» so'zi ham yakka so'zlarda lafz jihatidan mutashobih sirasiga kiradi. Aslida bu so'z shamolning tez esishi va tuyaqushning uchishga yaqin tez chopishiga nisbatan ishlatiladi. Oyatda mushriklarning Ibrohim alayhissalom tomon shoshib-pishib, tezroq borish uchun bir-birlarini turtishib-surishib etib kelishi mazkur shamolning esishiga va tuyaqushning chopishiga o'xshatilmoqda. Bu so'z juda kam ishlatilgani uchun ko'pchilik uni anglashi mushkul bo'ladi.

Ammo ushbu oyatda aynan «yaziffuun» so'zining ishlatilishi Qur'oni Karimning balog'at va fasohatdagi mo''jizalaridandir. Agar bu so'zning o'rniga boshqa so'z ishlatilsa, ma'no to'liq chiqmas edi. Chunki «yaziffuun»da ham shoshilish, ham shoshiltirish ma'nolari bordir. Ibrohim alayhissalomga dushman bo'lgan mushriklar o'zlari shoshilishlari bilan birga, o'zgalarni ham shoshiltirganlar.

Boshqa bir misol keltiraylik.

Alloh taolo Baqara surasida marhamat qiladi:

وَإِذَا طَلَّقۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ فَبَلَغۡنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعۡضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحۡنَ أَزۡوَٰجَهُنَّ إِذَا تَرَٰضَوۡاْ بَيۡنَهُم بِٱلۡمَعۡرُوفِۗ

«Hotinlarni taloq qilganingizda, muddatlari oxiriga etganda, yaxshilik bilan o'zaro rozi bo'lishib, erlariga qayta nikoxlayeishlarini man qilib, ushlab turmang»(232-oyat).

Ushbu oyatdagi «Falaa ta'duluhunna» birikmasi «Ularni man qilib, ushlab turmang» deya tarjima qilinadi. Bu erda «ta'dulu» (o'zagi «'adl») so'zi mutashobihdir. Chunki odatda uning o'rniga «man'» - «man qilish» va «habs» - «ushlab turish» so'zlari ishlatib kelinadi. Shuning uchun «'adl» so'zi ishlatilganda, bu haqda ma'lumoti bo'lmagan odamlarga tushunarsiz bo'lib ko'rinadi. Ammo ushbu joyda aynan «'adl» so'zining ishlatilishi Qur'oni Karimning mo''jizasidir, chunki bitta shu so'zning o'zida ham «man qilish», ham «ushlab turish» ma'nolari bordir. Agar uning o'rniga «man» so'zi ishlatilsa, «ushlab turish» ma'nosi qolib ketardi. Agar uning o'rniga «habs» so'zi ishlatilsa, «man» so'zidan anglanadigan ma'no qolib ketar edi.

B) Yakka so'zlardagi mutashobihning ikkinchi turi lafzdagi mushtaraklik jihatidan bo'ladi. Unda lafz aslida bir necha ma'noni anglatadigan bo'ladi, ammo o'sha ma'nolarning birini ifoda qilish uchun ishlatiladi va shu bilan birga, kuchli sabab bo'lmaydi. U xuddi avval o'tgan mujmalga o'xshaydi.

Lafz jihatidan mutashobihning ikkinchisi murakkab kalomning jumlasiga hamda undagi so'zlarning tartibiga bog'liq bo'ladi va ular uch turlidir:

a) Mutashobihlik kalomning muxtasar qilingani va tushunish uchun «gapning tagida gap bor» qabilida biror narsani qo'shish lozimligi yuzasidan bo'ladi.

Alloh taolo Niso surasida marhamat qiladi:

وَإِنۡ خِفۡتُمۡ أَلَّا تُقۡسِطُواْ فِي ٱلۡيَتَٰمَىٰ فَٱنكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ مَثۡنَىٰ وَثُلَٰثَ وَرُبَٰعَۖ

«Agar etimlarga adolat qila olmaslikdan qo'rq-sangiz, o'zingizga yoqqan ayollardan ikkitami, uchtami, to'rttami, nikoxlab oling»(3-oyat).

Bu oyati karimaning ma'nolarini to'g'ri tushunish, undan kelib chiqadigan hukmlarni o'z o'rnida anglash uchun bir qancha qo'shimcha ma'lumotlarga ehtiyoj tushadi. Sirtdan qaraganda, etimlarga adolat qila olmaslikdan qo'rqqan kishiga ikkita, uchta yoki to'rtta xotin olishni tavsiya qilish g'alati tuyuladi. Bu sirni anglashda bizga Imom Buxoriy Ibn Shihobdan qilgan rivoyat yordam beradi:

«Menga Urva ibn Zubayr xabar berdiki, u Oisha onamizdan  «Agar  etimlarga  adolat  qila  olmaslikdan qo'rqsangiz» oyati haqida so'ragan ekan, u kishi roziyallohu anho: «Ey jiyan! Bir etim qiz kafilining qaramog'ida bo'ladi. Qiz uning moliga sherik bo'ladi. Qizning moli ham, jamoli ham uni o'ziga tortadi-da, uning mahrida adolatli bo'lmay, unga uylanmoqchi bo'ladi. Unga boshqalar beradigan mahrni bermoqchi bo'ladi. Bas, adolatli bo'lmasalar, ularga uylanishdan qaytarildilar, boshqa ayollarga uylanishga amr qilindilar», deb javob qilibdilar».

Demak, oyatdagi «etimlar»dan murod etim qizlar ekan. Yetim qizlarga ularni o'z kafolatiga – himoyasiga olgan kishi uylanmoqchi bo'lsa-yu, ammo bu ishda adolatsizlikka yo'l qo'yishdan qo'rqsa, o'sha etim qizlarga uylanishni qo'ysin-da, boshqa o'ziga yoqqan, nikohi halol bo'lgan ayollardan xohishiga qarab, ikkitagami, uchtagami, to'rttagami, uylansin. Agar xotinlar orasida adolat o'rnata olmaslikdan qo'rqsa, bittaga uylansin yoki cho'ri tutish bilan kifoyalansin. Ushbu oyatdagi «Agar etimlarga adolat qila olmaslikdan qo'rqsangiz» degan gapni tafsir qiluvchi mazkur rivoyat bo'lmasa, u tushunarsiz bo'lib qolardi. Shuning uchun Urva ibn Zubayrdek olim kishi ham ushbu jumla haqida savol beryapti.

Alloh taolo Baqara surasida marhamat qiladi:

وَمَثَلُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ كَمَثَلِ ٱلَّذِي يَنۡعِقُ بِمَا لَا يَسۡمَعُ إِلَّا دُعَآءٗ وَنِدَآءٗۚ صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡيٞ فَهُمۡ لَا يَعۡقِلُونَ١٧١

«Kufr keltirganlar(ga gapirgan odam) xuddi qichqiriq va sasdan boshqa narsani eshitmaydigan(narsa) larga baqirayotganga o'xshaydi. (Zero, ular) kar, soqov va ko'rdirlar. Ular aql yuritmaslar» (171-oyat).

Bu oyatga sirtdan qaralganda, kofirlar cho'ponga o'xshatilayotganga o'xshaydi. Aslida esa unday emas.

Ushbu oyatdagi o'xshatshp haqida tafsirchilar va arab tili olimlari uzoq bahslar qilganlar, undan qoidalar ishlab chiqarganlar. Chunki bu oyatda nozik ishoralar ko'p bo'lib, ularni tarjimada aynan aks ettirish amri maholdir. Ko'pchilikning fikri shundayki, Alloh taolo bu oyati karimada kofirlarni chorva hayvonlariga, payg'ambarlarni ularni haydab yuruvchi cho'ponga o'xshatadi.

Cho'pon chorvalarni xavf-xatardan saqlash, ularni foydali erlarga boshlash uchun ovoz chiqarib chaqiradi, nido qiladi, ammo chorvalar ovozni eshitadi-yu, sasning ma'nosini tushunmaydi. Huddi shunga o'xshab, kofirlar ham payg'ambarlarning chaqirig'ini, nidosini eshitadilar, lekin uni anglab etmaydilar, unga amal qilmaydilar. Ovozlari chiqsa ham, ular bu masalada soqovdirlar; ko'zlari ochiq bo'lsa ham, haqiqat o'lchovida ko'rdirlar; quloqlari eshitsa ham, haqiqatda kardirlar. Chunki ularning aqllari yo'q.

Ushbu ikki oyatga o'xshash oyatlar Qur'oni Karimda anchagina bor. Chunki qisqa iboralar bilan ko'p ma'noni ifoda qilish balog'atning yuqori cho'qqisi hisoblanadi. Arablar ma'nosiga ishora bor so'zlarni ishlatmay jumla tuzishni so'z ustaligining oliy namunasi deb biladilar.

b) Murakkab kalomdagi lafz mutashobixdigi kalomni cho'zish sababidan kelib chiqadi.

Bunga Shuro surasidagi quyidagi oyat misol bo'la oladi:

لَيۡسَ كَمِثۡلِهِۦ شَيۡءٞۖ

«U Zotga o'xshash hech narsa yo'qdir» (11-oyat).

Aslida arab tili qoidasi bo'yicha, «Laysa mislahu shay'un» bo'lishi kerak. Bunda jumlaning ma'nosi «Unga o'xshash narsa yo'qtsir» degani bo'ladi. Bu erda gapni cho'zib, «ka» o'xshatish harfi ziyoda qilingan. Bu arab tili qoidasiga ko'ra «itnob», ya'ni «gapni cho'zish» deyiladi. Bitta o'xshatish artiklining o'rniga ikkitasi, ya'ni ham «kof» harfi, ham «misl» so'zi ishlatilgan. Bunda jumlaning ma'nosi «Uning o'xshashining o'xshashi yo'qdir» bo'lib qolgan. Shu sababdan mutashobihlik yuzaga kelgan. Hattoki yuzaki qaraganda ma'no buzuq, deydigan darajaga etgan. Chunki Alloh taoloning o'xshashi yo'qligi qat'iy dalillar bilan sobit bo'lgan haqiqatdir. Shuning uchun ham ulamolar bu jumlaning ta'vilida ixtilof qilganlar. Ularning ko'plari «kof» harfi ma'noni ta'kidlash uchun kelgan qo'shimchadir, deganlar, Shundagina jumlaning ma'nosi «Allohga o'xshash narsa yo'qdir» bo'ladi.

Ammo so'z va jumlalarning sirlarini chuqur tushunadigan va sirtqi ma'nolar bilan kifoyalanib qolmaydigan katta ulamolar mazkur jumlani arablarning oliy uslubi bo'yicha joriy bo'lgan, deydilar. Ularning fikriga ko'ra, bu erda kinoya uslubi qo'llangan, ya'ni gap Alloh taolo haqida va U Zotga o'xshash narsa yo'qligi haqida ketar ekan, u Zotdan o'xshashlikni ketkazish uchun «o'xshashning o'xshashi» jumlasi ishlatilgan. Shunda jumlaning ma'nosi «Uning o'xshashining o'xshashi yo'qdir» bo'ladi. Bundan esa agar farazan, Uning o'xshashi bo'ladigan bo'lsa va o'sha o'xshashga yaqin keladigan narsa bo'lmasa, Uning O'ziga o'xshash narsa topilmasligi turgan ran, degan ma'no anglanadi. Arablarda bunga o'xshash gaplar ko'p. Misol uchun, obro'li odamlardan salbiy sifatlarni inkor qilish uchun «Senga o'xshaganlar baxil bo'lmaydi», deyiladi. Aslida bu jumladan ko'zlangan maqsad «Sen baxil bo'lma», deganidir.

Qur'oni Karimdagi mazkur jumlada «kof» harfini ziyoda qilish ila gapni cho'zish ma'noni ta'vil bilan tushunadigan darajaga olib kelgan.

v) Murakkab kalomdagi lafz mutashobihligi kalomning tuzilishi, uslubi va so'zlarining tartibidan kelib chiqadi. Bunda kalomni tuzishda ishlatilgan o'ta nozik tasarruflar oqibatida ma'noni osonlikcha tushunib bo'lmay qoladi.

Alloh taolo Kahf surasida marhamat qiladi:

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِيٓ أَنزَلَ عَلَىٰ عَبۡدِهِ ٱلۡكِتَٰبَ وَلَمۡ يَجۡعَل لَّهُۥ عِوَجَاۜ١ قَيِّمٗا

«O'z bandasiga Kitob nozil etgan va unda hech bir egrilik qilmagan Allohga hamd bo'lsin. Uni to'g'ri qilgan...»(1-2-oyatlar).

Ushbu oyatda «qoyyiman» so'zining «'ivajan» so'zidan keyin qo'yilishi oqibatida mutashobihlik yuzaga kelgan. Huddi «'ivajan» so'zi «qoyyiman» so'zining sifatidek bo'lib qolgan. Agar shunday bo'lsa, ma'no tamoman buziladi va «to'ppa-to'g'ri egrilik» degan ma'no chiqib qoladi. Aslida esa «qoyyiman» Kitobning sifatidir.

Darhaqiqat, Qur'oni Karim hech qanday egriligi yo'q, faqat to'g'rilikdan iborat Kitobdir. Ushbu holatdagi «va lam yaj'al lahu 'ivajan»dan keyin bevosita «qoyyiman» lafzini keltirishning foydasi Qur'oni Karimdan egrilikni manfiy qilish va uning to'g'riligini ta'kidlashdir. Mazkur jumla avval Qur'oni Karimda egrilik yo'qligini ta'kidlash bilan birga, bevosita uning to'g'riligini ham ta'kidlab qo'ygan.

Alloh taolo Fotir surasida marhamat qiladi:

إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ وَٱلۡعَمَلُ ٱلصَّٰلِحُ يَرۡفَعُهُۥۚ

«Unga jush kalomlar yuksalur va solih amal ko'tarur uni»(10-oyat).

Ushbu jumlaning tarjimasida uning uch xil ma'nosidan bittasigina aks etgan. Chunki bir jumlada uch xil ma'no bo'lishi ehtimoli faqat Qur'oni Karim tushgan tildagina bo'lishi mumkin.

Ushbu jumlaning oxiridagi «yarfa'uhu» fe'lining fo'ili, ya'ni ish bajaruvchisi uchta – Alloh, solih amal va xush kalomlar bo'lishi mumkin.

Birinchi holatda jumlaning ma'nosi: «Allohga xush kalom yuksalur va U Zot solih amalni ko'tarur» bo'ladi. Ya'ni qabul qilish va savob berishi ila.

Ikkinchi holatda jumlaning ma'nosi: «Allohga xush kalom yuksalur va solih amal uni (xush kalomni) ko'tarur» bo'ladi.

Uchinchi holatda jumlaning ma'nosi: «Allohga xush kalomlar yuksalur va u (xush kalom) solih amalni ko'tarur» bo'ladi.

Albatta, bundan xush kalomdan murod iymon bo'ladi. Zotan, iymon bo'lmasa, amal qabul bo'lmasligi aniq.

Ushbu uch turda mutashobihlik mujmal sirasiga kiradi.

  1. Ma'no jihatidan mutashobih.

Bu qismdagi mutashobih faqatgina ma'noning maxfiyligidan bo'ladi. Qur'oni Karim oyatlarida uning ikki xil turi mavjud.

Birinchi turi Qur'oni Karimda qiyomatning alomatlari, qiyomat kunining dahshatlarini sifatlash, qabr azobi, do'zax azobi, jannatning ne'matlari, xaloyiqning hisob-kitobi, ularning amallarining tortilishi kabilar haqidagi oyatlarda keladi.

Alloh taolo Naml surasida marhamat qiladi:

۞وَإِذَا وَقَعَ ٱلۡقَوۡلُ عَلَيۡهِمۡ أَخۡرَجۡنَا لَهُمۡ دَآبَّةٗ مِّنَ ٱلۡأَرۡضِ تُكَلِّمُهُمۡ أَنَّ ٱلنَّاسَ كَانُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا لَا يُوقِنُونَ٨٢

«Ularning boshiga so'z(langan azob) tushganida, Biz ular uchun erdan bir jonivor chiqaramiz. (U) ularga, albatta, odamlar Bizning oyatlarimizga aniq ishonmaydigan bo'lganlarini aytib beradir» (82-oyat).

Ulamolar ushbu oyatning ta'vili va undan ko'zlangan murodni aniqlashda keng miqyosda ixtilof qilganlar. Hususan, oyatdagi «so'z» va «jonivor» to'g'risidagi ixtilof lar yanada kengroq bo'lgan. Aslida bu oyatdagi gaplar Qiyomat yaqin qolganda bo'ladigan hodisalar haqidadir. Lekin oyatdagi ma'nodan kelib chiqadigan savollar ko'p. Misol uchun: «Jonivor» nima o'zi? Uning sifatlari qanday? Qachon chiqadi? Qayerdan chiqadi? Qay tarzda gapiradi va hokazo.

Sahih hadisi shariflarda bu hayvon qiyomatning alomatlaridan biri ekani, tavba qilish foyda bermaydigan vaqt bo'lib qolganda chiqishi haqida xabarlar kelgan.

Hofiz ibn Kasir: «Bu jonivor oxiri zamonda, odamlar fasodga berilganda, Allohning amrini tark qilganlarida va haq dinni o'zgartirganlarida chiqadi», deganlar.

Imom Ahmad ibn Hanbal Huzayfa ibn Usayd G'iforiy roziyallohu anhudan rivoyat qilgan hadisi sharifda ham Nabiy sollallohu alayhi vasallam: «Unta belgini ko'rmaguningizcha qiyomat qoim bo'lmaydi», deb turib, erdan jonivor chiqishini ham aytganlar.

Imom Muslim rivoyat qilgan hadisda Abdulloh ibn Amr roziyallohu anhu quyidagilarni aytadilar:

«Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan bir hadis yod olib, hech yodimdan chiqarmadim. Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning shunday deganlarini eshitganman:

«Qiyomatning birinchi alomatlaridan – quyoshning mag'ribdan chiqishi va odamlarga jonivorning chiqishidir, bunisi choshgoh paytida bo'ladi. Qaysi biri oldin chiqsa, keyingisi darrov sherigining orqasidan chiqadi».

Shu bilan birga, muhaqqiq tafsirchi ulamolarimiz ushbu jonivor haqida keraksiz va asossiz gaplar ko'payib ketganini, ular tafsir kitoblarimizga ham kirib qolganini, ishonchli manbalarga suyanilmagan gaplar bo'lgani uchun ularga e'tibor bermaslik lozimligini ta'kidlaydilar.

Qur'oni Karimda va sahih hadislarda kelgan xabarlar bilan kifoyalanish eng yaxshi ish. Qolgani esa faqat Aploh biladigan g'ayb ilmidir.

Bu oyatdagi mutashobihlikning sababi «jonivor» so'zining lug'atdagi ma'nosi emas, balki bu so'zdan ko'zlangan ma'no ekanini mulohaza qilishimiz kerak.

Alloh taolo A'rof surasida marhamat qiladi:

وَٱلۡوَزۡنُ يَوۡمَئِذٍ ٱلۡحَقُّۚ فَمَن ثَقُلَتۡ مَوَٰزِينُهُۥ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ٨

«O'sha kuni (amallarni) tortish xaqdir. Bas, kimlarning tarozilari og'ir kelsa, ana o'shalar, ha, o'shalar zafar topuvchilardir» (8-oyat).

Bu oyati karimadagi «tortish»dan maqsad qiyomat kuni odamlarning bu dunyoda qilgan amallarini tortishdir. Ammo o'sha tortish qanday bo'ladi, unda nima tortiladi, amallar daftarimi yoki amallarning o'zimi, bular hissiy narsalar-mi, ma'naviymi, tortish bittami yoki bir nechtami va shunga o'xshash juda ko'p gaplar ustida tortishuvlar ko'paygan.

Biz mazkur tarozining navi, javhari, soni, shakli va kayfiyati haqida bahs ham, fikr ham yuritmasligimiz lozim. Bu kabi tafsilotlarning ilmini Alloh taoloning Uziga havola qilib, oyat va hadisda kelgan ma'noga iymon keltiramiz.

Ikkinchi turi Qur'oni Karimda Alloh subhanahu va taologa sifat bo'lib kelgan ma'nolar, xususan, «mutashobih sifatlar» deb nomlanadigan ma'nolardir.

Bulardagi mutashobihlik lafzning g'aribligi, mushtarakligi jumlaning cho'zilgani yoki qisqa bo'lganidan emas, balki ma'no jihatidandir. Bu haqtsa keyinroq alohida so'z yuritiladi.

  1. Lafz va ma'no jihatidan mutashobih.

Bu turdagi mutashobih ikki nav bo'ladi.

Birinchi navi – umumiylik va xoslikda turlicha bo'lish.

Alloh taolo Tavba surasida marhamat qiladi:

فَٱقۡتُلُواْ ٱلۡمُشۡرِكِينَ حَيۡثُ وَجَدتُّمُوهُمۡ

«Bas... mushriklarni qayerda topsangiz, o'ldiringlar...»(5-oyat)

Ushbu jumladagi «mushrik» va «o'ldiringlar» lafzlari umumiydir. Agar mana shu umumiylikka qaraladigan bo'lsa, urush paytida nomi mushrik bo'lsa, istalganicha uslub bilan qatl qilish mumkin bo'lib qoladi. Ammo Sunnati mutahhara bu umumiylikni xoslagan va ayollarni, rohiblarni, qarilarni, bolalarni, bemorlarni va musulmonlarga qarshi urush qilmaydigan mardikorlarni o'ldirish harom qilingan. Shuningdek, musla, quloq-burunni hamda boshqa a'zolarni qiymalab va olovda kuydirib o'ldirishdan qaytarilgan. Demak, «o'ldiringlar» lafzidan umumiy ma'no emas, balki shariat ruxsat bergan xos ma'no anglanadigan bo'lgan.

Ikkinchi navi – oyatni tafsir qilishda u nima haqda nozil bo'lgan bo'lsa, o'sha narsalarning tafsilotiga va botil qilinishi ko'zlangan johiliyat odatlariga qaytishga hojat tushishi.

Alloh taolo Tavba surasida marhamat qiladi:

إِنَّمَا ٱلنَّسِيٓءُ زِيَادَةٞ فِي ٱلۡكُفۡرِۖ يُضَلُّ بِهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلُّونَهُۥ عَامٗا وَيُحَرِّمُونَهُۥ عَامٗا لِّيُوَاطِ‍ُٔواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُۚ زُيِّنَ لَهُمۡ سُوٓءُ أَعۡمَٰلِهِمۡۗ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡكَٰفِرِينَ٣٧

«Albatta, «nasiy» kufrda ziyoda bo'lish, xolos. U bilan kufr keltirganlar zalolatga ketkazilurlar. Alloh xarom qilgan narsaning adadiga moslash uchun uni bir yil halol qilurlar, bir yil harom qilurlar. Natijada Alloh xarom qilgan narsani halol qilurlar. Ularga amallarining yomonligi chiroyli ko'rsatildi. Alloh kofir qavmlarni hidoyat qilmas» (37-oyat).

Oyati karimadagi «nasiy» so'zi lug'atda ortga surish ma'nosini ifodalaydi. Johiliyat ahlida urush harom qilingan oyning hukmini boshqa, keyin keladigan oyga surish odati urf bo'lgan edi. Ya'ni arab mushriklari ham mazkur to'rt oy harom oylar ekanini aytar edilar. Usha oylarda urush tamoman to'xtardi. Agar biror kishi shu oylarda otasining qotilini uchratib qolsa, unga tegmas edi. Ammo bordi-yu, urushni xohlab qolsalar, aslida harom bo'lgan oyning haromligini orqaga surib qo'yib, urush qilaverar edilar. Misol uchun, muharram harom oy, ammo shu oyda urush qilgilari kelib qolsa, «Bu yil uning haromligini safar oyiga surdik, o'sha oyda urush qilmaymiz», deb, muharramda urush qilishar, safar oyida esa urush qilishmas edi. Yanagi yili aksincha bo'lardi. Ular bir yilda to'rt oy urushmasak bo'ldi-da, qaysi oyda bo'lishining nima farqi bor, degandek ish qilishar edi. Oyatda ularning mana shu tasarruflariga baho va sharh berilmoqda.

«Albatta, «nasiy» kufrda ziyoda bo'lish xolos».

Mushriklar aslida e'tiqod masalasida kofir edilar. Endi shariat masalasida ham, ya'ni halol-haromni belgilashda ham Allohning aytganiga xilof qilib, kufrda ziyoda bo'ldilar. Ularning bu ishi kufr ustiga kufr bo'ldi.

«U bilan kufr keltirganlar zalolatga ketkazilurlar».

Kufr keltirgan mushriklar «nasiy» bilan, undagi aldov, ko'zbo'yamachilik va hiyla bilan yanada adashtirildilar.

«Alloh harom qilgan narsayeing adadiga moslash uchun uni bir yil halol qilurlar, bir yil harom qilurlar».

Ya'ni ular Alloh harom, degan oylarning soniga moslab, to'rtta qilish uchun bir yil bir harom oyni halol etib, o'rniga boshqa oyni harom qilsalar, kelasi yili haligi oyni yana harom qilib, o'rniga harom bo'lgan oyni yana halol qilaveradilar. Ularga bir yilda to'rt oy harom oyi bo'lsa bas, qaysi oy bo'lishini o'zlari tanlab olaveradilar.

«Natijada Alloh harom qilgan narsani xalol qilurlar».

Bu esa katta jinoyat va kufr ustiga kufrdir. Aslida halol yoki harom qilish faqat Allohning haqqidir. Ammo mushriklar o'zlaricha halol va harom qilishga jur'at qi-laveradilar. Chunki

«Ularga amallarining yomonligi chiroyli ko'rsatildi».

Ularga yomon amallari yaxshi bo'lib ko'rindi. Gunohlari toat bo'lib ko'rindi. Bo'lmasa, Alloh urushni harom qilgan oyda urush qilisharmidi? O'zlarining «nasiy»lari ularga yaxshi amal bo'lib ko'rindi. Ular bu bilan o'zlarini Alloh taologa itoat qilayottandek sezdilar. Aslida esa bu katta gunoh. Alloh harom etgan narsani halol, halol degan narsani harom qilish bilan kufr ustiga kufr keltirgan edilar. Qoida bo'yicha esa

«Alloh kofir qavmlarni hidoyat qilmas».

Chunki ularning o'zlari shunga loyiq ishlarni qildilar.

Ushbu oyat ham lafz, ham ma'no jihatidan mutashobih bo'lgan oyatlardan biridir. Chunki undagi ba'zi lafzlar kam ishlatiladigan g'arib lafzlardandir va unda balog'atli kisqalik bor. Misol uchun, «nasiy» so'zini har qanday arab xam sharhsiz tushunishi qiyin. Shuningdek, oyatda qisqa iboralar bilan qamariy yil hisobining haqiqati va johiliyat ahlining undagi adashuvi bayon qilingan, xolos. Bu borada ular qiladigan ishlarning tafsiloti kelmagan. Shuning uchun ularni anglab etish uchun tafsilotini qo'shimcha ravishda o'rganishga hojat tushadi. Chunki Qur'oni Karim tarix kitobi ham emas, odamlarning urf-odatini o'rganadigan kitob ham emas. Shuningdek, oyatda kelgan hukmni chiqarish uchun mazkur narsalarning keragi ham yo'q. U kabi sharhlovchi kichik narsalar Sunnatda bayon qilingan.

Alloh taolo Baqara surasida marhamat qiladi:

وَلَيۡسَ ٱلۡبِرُّ بِأَن تَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِنۡ أَبۡوَٰبِهَاۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ١٨٩

«...Yaxshilik uylarning orqasidan kirishingizda emas, yaxshilik taqvodorlik qilgan kishidadir. Va uylarga eshiklaridan keling. Allohga taqvo qiling. Shoyadki, zafar topsangiz»(189-oyat).

Ushbu oyati karimada uylarga ularning orqasidan emas, eshikdan kirish kerakligi haqida so'z bormoqda. Bu haqda hukm tushganining ham o'ziga yarasha sabablari bor, avval o'sha sabablarni tushunmaguncha, oyatning ma'nosini ham anglab etish qiyin bo'ladi. Ana o'sha sabablar Sunnatda tushuntirilgan.

Imom Buxoriy va imom Muslim o'z sahih kitoblarida Baro roziyallohu anhudan rivoyat qiladilar:

«Ansoriylarda hajdan qaytib kelganda uyning eshigi-dan kirmaslik odati bor edi. Ulardan bir kishi hajdan qaytganida uyining eshigidan kirdi. Bu ishi tufayli u go'yo aybdordek bo'ldi. Shunda «Yaxshilik uylarning orqasidan kirishingizda emas...» oyati nozil bo'ldi».

Bu haqda to'laroq ma'lumot quyidagichadir: Ansoriylarning tushunchasiga ko'ra, haj qilib, gunohidan poklanib, uyiga qaytgan odam hajdan qaytib, uyiga birinchi kirishida turli gunoxdar qilib yurgan paytida kirib-chiqib yurgan eshiklaridan kirmay, uyning orqasidan darcha ochib kirishlari yaxshilik edi. Ular shu tasavvurlarga amal qilishardi. Ittifoqo, ulardan birlari hajdan kelib, uyining orqasidan darcha ochib emas, balki to'g'ri eshikdan kiribdi. Bu ish boshqalarga ayb bo'lib ko'rinibdi. Tabiiyki, «Bu eski odat xususida musulmonchilikning hukmi nima bo'lar ekan?» degan savol paydo bo'ladi. Oyat o'sha bo'lishi Ehtimol tutilgan savolga javob tariqasida va bo'lib o'tgan hodisaga baho sifatida nozil bo'lgan.

 

KYeYINGI MAVZU:

Suralarning avvalidagi harflar va mutashobih sifatlar

Mutashobih sifatlar bo'yicha salaf va xalaflarning tutgan yo'llari

 

Kutubxona
Boshqa maqolalar
Yangiliklar

Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi”

26.12.2025   12068   20 min.
Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi”

O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 26 dekabr kuni Oliy Majlis va O‘zbekiston xalqiga Murojaatnomani taqdim etdi.

– So‘nggi to‘qqiz yilda biz sizlar bilan, el-yurtimiz bilan birgalikda katta taraqqiyot yo‘lini bosib o‘tdik. Iqtisodiyotimiz yangidan shakllandi, bozor munosabatlari, ijtimoiy himoyani kengaytirdik, qonun ustuvorligini mustahkamladik. Eng muhimi, islohotlarimiz samarasini har bir mahalla, har bir xonadon va har bir inson kundalik hayotida his qilmoqda, – dedi davlatimiz rahbari so‘zining avvalida.

Qanchalik og‘ir bo‘lmasin, boshlangan demokratik islohotlar qat’iy davom ettirilgani, xalqimizning qo‘llab-quvvatlashi va yoshlarimizning g‘ayrat-shijoati, hamjihatlik asosi bo‘lgan mahallaning hayotimizdagi o‘rni va ta’siri kuchaytirilgani, odamlarning ongi va dunyoqarashi o‘zgarib, el-yurtimiz yanada jipslashgani, tadbirkor, dehqon va fermerlarning tashabbuskorligi va mardona mehnati, o‘zaro manfaatli hamkorlikka asoslangan do‘stona tashqi siyosat hisobiga 2025 yilda barcha sohalarda ulkan yutuqlarga erishildi.

Bu yil tariximizda birinchi marta yalpi ichki mahsulotimiz 145 milliard dollardan oshdi. Joriy yil eksportimiz 23 foizga oshib, 33,4 milliard dollarga yetkazilishi ta’kidlandi. Eng muhimi, oltin-valyuta zaxiralarimiz ilk bor 60 milliard dollardan oshdi.

Iqtisodiyotimizga jalb qilingan xorijiy investitsiyalar hajmi 43,1 milliard dollarga yetdi. Jami investitsiyalarning yalpi ichki mahsulotdagi ulushi 31,9 foizni tashkil etmoqda. Yetakchi xalqaro reyting agentliklari mamlakatimizning suveren reytingini “BB-”dan “BB” pog‘onasiga ko‘tardi.

Energetika sohasida tub burilish yasalgani hisobiga elektr ishlab chiqarish hajmi 85 milliard kilovatt-soatga yetkazildi.

Bu yil 188 ta mahalladagi 715 ming aholi yashaydigan xonadonlarga birinchi marta toza ichimlik suvi kirib bordi, yana 2 million 300 mingga yaqin aholining suv ta’minoti yaxshilandi.

Joriy yilda 5 million aholi daromadli bo‘lib, ishsizlik darajasi 5,5 foizdan 4,9 foizga tushdi. Qariyb 1,5 million ehtiyojmand aholi kambag‘allikdan chiqdi, ilk bor 1 ming 435 ta mahalla “kambag‘allikdan xoli” hududga aylandi.

Kambag‘al oilalarga mansub 168 ming nafar bola davlat bog‘chalariga imtiyozli asosda qabul qilindi. Bu yildan boshlab 208 ta bog‘chada birinchi marta inklyuziv ta’lim tizimi joriy etildi.

Yurtimizda kambag‘allik darajasi yil boshidagi 8,9 foizdan 5,8 foizga tushdi.

– Bu ishlarni boshlaganimizda aholining uchdan bir qismi kambag‘allik chegarasida yashardi. Kredit, subsidiya, kompensatsiya kabi 100 dan ziyod xizmatlar orqali ijtimoiy himoyaning mutlaqo yangi tizimini yo‘lga qo‘yganimiz va bularni mahalladagi “yettilik”ning o‘ziga berganimiz natijasida 8,5 milliondan ziyod odam kambag‘allikdan chiqdi, ishsizlik 2 karra qisqardi.

Natijada uch yil oldin kambag‘allikni 2026 yil yakuni bilan 2 karra qisqartirish bo‘yicha olgan marramizni shu yilning o‘zida uddaladik, – dedi Prezidentimiz.

Iste’dodli o‘g‘il-qizlarimiz ta’lim, ilm-fan, madaniyat, san’at, sport va boshqa sohalarda erishayotgan katta yutuqlari bilan ham Yangi O‘zbekistonimiz ravnaqiga munosib hissa qo‘shayotgani ta’kidlandi.

Keyingi paytda yurtimiz global masalalar muhokama qilinadigan xalqaro muloqot maydoniga aylanib bormoqda.

Xususan, bu yil Parlamentlararo Ittifoqning 150-yubiley Assambleyasi, YUNЕSKO Bosh konferensiyasining sessiyasi, “Markaziy Osiyo – Yevropa Ittifoqi” sammiti va xalqaro Iqlim forumiga mezbonlik qilindi.

Shuningdek, O‘zbekiston, Tojikiston va Qirg‘iziston yetakchilarining mart oyida Xo‘jandda bo‘lib o‘tgan uchrashuvida birinchi marta uch mamlakat davlat chegaralarining tutash nuqtasi to‘g‘risida tarixiy shartnoma imzolandi hamda “Abadiy do‘stlik to‘g‘risidagi deklaratsiya” qabul qilindi.

Mintaqamiz davlat rahbarlarining yaqinda Toshkentdagi Maslahat uchrashuvi chog‘ida integratsiya jarayonlarini yangi sifat bosqichiga ko‘tarish uchun Markaziy Osiyo hamjamiyati strategik formatini tashkil qilish g‘oyasi ilgari surildi. Ozarbayjonni Markaziy Osiyo formatiga to‘la huquqli a’zo sifatida qabul qilish to‘g‘risidagi qaror tarixiy ahamiyatga ega bo‘ldi.

Prezidentimiz ta’kidlaganidek, ushbu qadam Markaziy Osiyo va Janubiy Kavkaz o‘rtasida strategik bog‘liqlik hamda barqarorlikni kuchaytirishi shubhasiz.

Oktyabr oyida Bryusselda O‘zbekiston va Yevropa Ittifoqi o‘rtasida Kengaytirilgan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi bitim imzolandi. Noyabr oyida bo‘lib o‘tgan Markaziy Osiyo va AQSH sammiti ko‘p tomonlama va uzoq muddatli sheriklikni sifat jihatidan mutlaqo yangi bosqichga olib chiqishga xizmat qildi. O‘tgan haftada Tokioda Markaziy Osiyo va Yaponiya yetakchilarining uchrashuvida ta’lim, tibbiyot, raqamli texnologiyalar, infratuzilma va sanoat sohalari bo‘yicha muhim kelishuvlarga erishildi.

Shu haftaning boshida esa Sankt-Peterburgda Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi rahbarlari bilan bo‘lib o‘tgan uchrashuv ham hamkorlikning yangi yo‘nalishlarini belgilab berdi.

– Bularning barchasi xalqaro aloqalarimizni mazmun jihatidan yangi bosqichga olib chiqmoqda. Biz dunyodagi uzoq-yaqin mamlakatlar bilan Sharq va G‘arb, Shimol va Janub bilan hamkorlik ko‘priklarini qurishda davom etamiz, – dedi Prezidentimiz.

Mahalla va yaxshi qo‘shnichilik o‘zaro uyg‘un qadriyatlardir. Ular jamiyatda ijtimoiy kapitalni yanada boyitishga beqiyos hissa qo‘shadi.

Mamlakatimizda o‘tkazilgan ijtimoiy so‘rovlarda ishtirok etganlarning 90 foizi o‘zini mahalla jamoasining bir qismi deb hisoblashi ham shundan dalolat beradi. Mahallaga shu asosda Vatan taqdiriga daxldorlik tuyg‘usining yuqoriligi ushbu institut, avvalo, ijtimoiy birdamlik manbai ekanini ko‘rsatadi.

– Tarix davomida qanday og‘ir sinovlarga duch kelmaylik, biz avvalo birdamlikdan kuch oldik. Mashaqqatli kunlarda odamlarimiz, mahalla ahli yelkadosh bo‘lib qiyinchiliklarni yenggan. Oila – oilaga, qo‘shni – qo‘shniga ko‘mak berib yashagan. Biz mana shunday o‘ta noyob qadriyatimizga doimo sodiq qolishimiz, yosh avlodimizni ayni shu ruhda tarbiyalashimiz kerak.

Bugungi kunda jamiyatimizda turli xil fikr va qarashlar bo‘lishi tabiiy. Bu – demokratiyaning birlamchi talabi.

Ammo millati, tili va dinidan qat’i nazar, 38 millionli el-yurtimizni birlashtiradigan ulug‘ bir g‘oya bor. U ham bo‘lsa, Vatan manfaati, xalqimiz manfaatidir.

Mana shunday buyuk maqsadga erishishda mahalla tizimining o‘rni va ta’siri beqiyos. Chunki mahalla tinch va ahil bo‘lsa, jamiyatimiz tinch va hamjihat bo‘ladi. Mahalla rivojlansa, butun mamlakatimiz yuksaladi, – dedi Prezidentimiz.

Shularning barchasini hisobga olib, Prezidentimiz 2026 yilni yurtimizda “Mahallani rivojlantirish va jamiyatni yuksaltirish yili”, deb e’lon qilishni taklif qildi.

Bu tashabbusni yig‘ilganlar qizg‘in qo‘llab-quvvatladi.

Yangi yil dasturida yurtimizdagi 9 mingdan ziyod mahallani, avvalo, mehr-oqibat, hamjihatlik, adolat va tarbiya maskaniga aylantirish kabi dolzarb masalalar o‘z ifodasini topadi.

– Biz Yangi O‘zbekistonni barpo etishda hal qiluvchi bosqichga qadam qo‘ymoqdamiz. Bu yo‘ldagi ishlarimiz har bir soha va tarmoqda chuqur transformatsiyani talab qiladi.

Maqsadimiz aniq: yaqin yillarda daromadi o‘rtadan yuqori mamlakatlar qatoriga kirish.

Farg‘ona vodiysidan Orolbo‘yigacha, Zarafshon vohasidan Qashqadaryo va Surxondaryogacha, Toshkentdan tortib, Jizzax va Sirdaryogacha – yurtimizning qaysi hududida yashamasin, har bir fuqaromiz bugundan boshlab islohotlar natijasini kundalik hayotida yanada ko‘proq his qilishi kerak.

Shuning uchun kirib kelayotgan 2026 yil davlat boshqaruvi, sud-huquq tizimi, iqtisodiyot tarmoqlari, ta’lim, ilm-fan, tibbiyot, madaniyat, sport, ekologiya tizimini – barcha-barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi, – dedi Prezidentimiz.

Davlatimiz rahbari 2026 yilda amalga oshiriladigan eng muhim ustuvor yo‘nalishlarga alohida to‘xtalib o‘tdi.

Birinchi ustuvor yo‘nalish mahalla infratuzilmasini yanada yaxshilash, ularga Yangi O‘zbekiston qiyofasini olib kirishdan iborat.

Mahalla infratuzilmasini tubdan yaxshilash orqali mamlakatimizni har tomonlama rivojlantirish, uning qiyofasini yanada go‘zal va obod qilish ishlari davom ettiriladi.

Kelgusi yildan mahallani rivojlantirish bo‘yicha kompleks yondashuv joriy etiladi. Urbanizatsiya va shaharlarni barqaror rivojlantirish bo‘yicha yangi islohotlar boshlanadi.

Tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha siyosat davom ettirilib, 2026 yilda asosiy soliq stavkalari o‘zgarishsiz qoldiriladi, tadbirkorlik infratuzilmasi loyihalariga 10 trillion so‘mdan ziyod mablag‘ ajratiladi. Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish uchun 140 trillion so‘m resurs beriladi. Shundan 43 trillion so‘mi xotin-qizlar va yoshlar tadbirkorligini qo‘llab-quvvatlashga yo‘naltiriladi.

Ikkinchi ustuvor yo‘nalish – iqtisodiyotni texnologik va innovatsion o‘sish modeliga o‘tkazish.

Bundan buyon har bir dollar investitsiya, eng avvalo, ilg‘or texnologiyalar transferi, tashqarida bozori aniq, yuqori qo‘shilgan qiymatli mahsulotlar ishlab chiqarishga, energiya, suv, yer va boshqa tabiiy resurslardan foydalanishda samaradorlikni oshirishga, mahalliy ishchilarni yangi texnologiyalar bilan ishlashga o‘qitish va mehnat unumdorligini oshirishga xizmat qilishi kerakligi ta’kidlandi.

Yangi texnologik bosqichga o‘tish va qo‘shilgan qiymat zanjirini kengaytirish bo‘yicha sanoatni rivojlantirish dasturi boshlanadi. 2026 yilda 52 milliard dollarlik 782 ta yangi sanoat va infratuzilma loyihasiga start beriladi. Kelgusi yilning o‘zida 14 milliard dollarlik 228 ta yangi yirik quvvatlar ishga tushiriladi.

Kelgusi yilda iqtisodiyotda 6,6 foiz o‘sishni ta’minlab, yalpi ichki mahsulotni 167 milliard dollarga yetkazish prognoz qilinmoqda.

Innovatsiya asosida yuqori texnologik mahsulot ishlab chiqarayotgan korxonalar rag‘batlantiriladi. Korxona mutaxassislarining ilmiy-tadqiqot va konstruktorlik ishlanmalaridan olgan daromadi soliqdan ozod qilinadi.

Kelgusi yilda Toshkent shahri, Buxoro, Farg‘ona va Toshkent viloyatida 4 ta data-markaz, 2 ta super kompyuter va 15 ta oliygohda sun’iy intellekt laboratoriyasi faoliyati yo‘lga qo‘yiladi. Bu tibbiyot, transport, qishloq xo‘jaligi, geologiya, bank-moliya, jamoat xavfsizligi kabi muhim sohalarda 100 dan ortiq sun’iy intellekt loyihalarini amalga oshirishga xizmat qiladi.

– Bugun sizlarga yana bir muhim yangilikni aytmoqchiman. Mustaqil O‘zbekiston tarixida ilk bor kosmik sohada sun’iy yo‘ldosh va mamlakatimiz fuqarosi bo‘lgan birinchi o‘zbek kosmonavtini fazoga uchirish bo‘yicha ishlarni boshladik, – dedi Prezidentimiz.

Davlatimiz rahbari uchinchi ustuvor yo‘nalish – ichki bozorda talabni rag‘batlantirish masalasiga to‘xtaldi.

To‘qqiz yilda qulay biznes muhiti yaratilib, tovar va xizmatlar hajmi va turi ko‘paytirilgani, kam daromadli oilalar uchun yiliga kamida 1 milliard dollar arzon kredit berilayotgani, inflyatsiya darajasi “bir xonali” raqamga tushirilgani natijasida aholining xarid qobiliyati 2 karra o‘sdi.

Aholi ehtiyojidan kelib chiqib, iqtisodiyotda eng katta talab yaratadigan uy-joy ipotekasiga 2026 yilda 23 trillion so‘m resurs ajratiladi. Uy-joy sotib olishda boshlang‘ich to‘lov va foiz to‘lovlarining bir qismini qoplash uchun 2 trillion 700 milliard so‘m subsidiya beriladi. Shuningdek, bitta kvartira uchun ajratiladigan imtiyozli ipoteka kreditining miqdori 15 foizga oshiriladi.

Xizmatlarga bo‘lgan talabni rag‘batlantirish uchun 2026 yilda sohaga 85 trillion so‘m kredit, 9 trillion so‘m subsidiya ajratiladi. Xususan, ta’lim xizmatlari uchun budjetdan 7 trillion so‘m beriladi.

Keyingi besh yilda xorijiy turistlar sonini 2 karra oshirish, turizm xizmatlari hajmini esa 20 milliard dollarga yetkazish bo‘yicha katta marra olinmoqda. Shu maqsadda turizm infratuzilmasini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratiladi.

Turistlar oqimi tobora oshayotgani aviatsiya va temir yo‘lda yo‘lovchi tashish quvvatini 2 barobar ko‘paytirishni taqozo etmoqda. Shu bois, 2026 yilda aviaparkdagi havo kemalarining soni 120 taga yetkaziladi.

Ichki temir yo‘llarni rivojlantirish bo‘yicha besh yillik dastur qabul qilinadi. Shaharlarni tezyurar poyezdlar qatnovi bilan bog‘lash uchun 2026 yildan yana 500 kilometr temir yo‘l qurilishi boshlanadi. Avtomobil yo‘llarining sifatini yaxshilash, tranzit salohiyatini yanada oshirish maqsadida besh yillik dastur amalga oshiriladi.

Kasblarni rivojlantirish va yangi mehnat bozori arxitekturasini yaratish kelgusi yil uchun dasturning to‘rtinchi ustuvor yo‘nalishidir.

Hozirgi vaqtda yangi texnologiyalar, raqamlashtirish va sun’iy intellekt ta’sirida dunyoda ish o‘rinlarining soni, shakli va mazmuni keskin o‘zgarmoqda. Yaqin besh yilda mavjud kasblarning 30 foizi to‘liq avtomatlashtiriladi, 50 foizi bo‘yicha esa yangi malakalar talab qilinadi.

– Endilikda mamlakatimiz mehnat bozori mutlaqo yangi arxitektura asosida – kasb, malaka, texnologiya va ta’limni birlashtiradigan yagona mexanizm sifatida ishlashi zarur, – dedi Prezidentimiz.

2026 yildan boshlab har yili kamida 100 tadan texnikum to‘liq ta’mirlanib, texnologik va talab yuqori bo‘lgan kasblarga mos holda jihozlab boriladi. Germaniya, Shveysariya, Buyuk Britaniya, Xitoy, Koreya kabi davlatlarning ilg‘or ta’lim dasturlari joriy qilingan texnikumlar soni 100 taga yetkaziladi.

2026 yilda 7 ta viloyatda, 2027 yilda esa qolgan hududlarda Ilg‘or kasbiy mahorat texnikumi va “Kasblar shaharchasi” faoliyati yo‘lga qo‘yiladi.

Tibbiyot tizimida ham kasbiy ta’limni rivojlantirish uchun Angliyaning “Pirson” kompaniyasi bilan har bir hududdagi bittadan texnikumda xalqaro standart asosida hamshiralar tayyorlash boshlandi. Endi ana shu texnikumlarga Germaniya, Shveysariya, AQSH, Yaponiya kabi davlatlarning ta’lim dasturlari ham joriy etiladi.

Shu asosda xalqaro talablarga javob beradigan, xorijiy tillarni biladigan hamshiralar tarkibi shakllantiriladi.

Beshinchi ustuvor yo‘nalish – ekologik muvozanatni ta’minlash, “yashil” energetika va suv resurslaridan oqilona foydalanish.

Yirik korxonalarga filtr, tozalash inshooti va havoga chiqariladigan zararli moddalar tashlanmalarini monitoring qilish stansiyasi o‘rnatish uchun 100 million dollarlik kredit liniyasi ochiladi.

Shaharlardagi tirbandliklar nafaqat odamlar hayotini qiyinlashtirmoqda, balki ekologiyaga ham jiddiy zarar yetkazayotgani qayd etildi. Shu bois, dunyo tajribasidan kelib chiqib, avtomobillar chiqarayotgan zararli moddalar darajasiga qarab ekologik stikerlar berish tizimi joriy etiladi.

Katta miqdorda zararli moddalar chiqaradigan avtomashinalarning poytaxt va viloyat markazlari hamda shaharlarga kirishi cheklanadi. Bunday transport vositalarini yangisiga almashtirish yoki ularga filtr o‘rnatish uchun davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash choralari ko‘riladi.

Eski mashinasini almashtiraman deganlarga avtokredit foizining bir qismi qoplab beriladi. Filtr o‘rnatib, zararni kamaytirishga tayyor bo‘lgan haydovchilar uchun xarajatlarining bir qismi bo‘yicha subsidiya ajratiladi.

Poytaxtimiz va yirik shaharlarda jamoat transportini rivojlantirish ustuvor vazifa bo‘ladi.

Ekologik avtomobillarni ko‘paytirish bo‘yicha besh yillik dastur amalga oshiriladi. Bunda mahalliy elektromobillarga 12 foizli, xorijiy elektromobillarga esa 16 foizli avtokreditlar ajratiladi.

Elektromobillarni quvvatlash stansiyalarini tashkil qilish uchun tadbirkorlarga 10 foizli imtiyozli kreditlar beriladi, yerlarni auksiondan 2 karra arzon narxda sotib olish imkoniyati yaratiladi.

Elektromobillarni quvvatlash stansiyalarida avtomobillarni zaryadlashda 1 kilovatt-soat elektr energiyasi narxining 300 so‘mdan oshgan qismi davlat budjetidan qoplab beriladi. Elektromobilda taksi xizmati ko‘rsatadigan fuqarolarga ham bir qator imtiyozlar beriladi.

Chang-to‘zonlarning oldini olish uchun Surxondaryoda 10 ming gektarda “yashil makon” va Sirdaryoda 84 kilometrli “yashil devor” barpo etiladi. Qoraqalpog‘iston, Xorazm, Buxoro va Navoiyda jami 250 ming gektar, jumladan, Orolning qurigan tubida 115 ming gektar yerda daraxt va butalar ekiladi. Har bir hududda botanika va dendrologiya bog‘lari hamda 20 tadan soya-salqin sayr ko‘chalari barpo qilinadi.

Umuman, ekologiya sohasiga 2026 yilda 1 trillion 900 milliard so‘m yo‘naltiriladi.

Suvni tejaydigan texnologiyalarni joriy qilish tadbirlariga 2026 yilda jami 3 trillion 300 milliard so‘m yo‘naltiriladi.

Shuningdek, 1 ming 300 kilometr yirik magistral kanallar beton bilan qoplanadi. Bu qo‘shimcha ravishda yiliga 500 million kub metr suvni iqtisod qilish imkonini beradi. Bundan tashqari, joylardagi ochiq drenaj va kollektorlarni yopiq tizimga o‘tkazish bo‘yicha alohida dastur qabul qilinadi. Kanallarni yopiq tizimga o‘tkazish bo‘yicha ham katta loyihalar boshlanadi.

160 million dollarlik katta dastur doirasida Toshkent shahrida 150 kilometr yopiq drenaj tizimi barpo etiladi, 197 kilometr kanal va kollektorlar ta’mirlanadi, 63 kilometr yangi kanallar barpo qilinib, shaharda salqin mikroiqlim yaratiladi.

Oltinchi ustuvor yo‘nalish – zamonaviy davlat boshqaruvi va adolatli sud-huquq tizimi borasidagi islohotlar davom ettiriladi.

Avvalo, 2026 yildan boshlab Elektron hukumat platformasi tubdan yangilanadi.

Endi barcha davlat idoralarining 1 mingdan ziyod davlat xizmatlari, 5 mingdan ortiq funksiya va vazifalari, 240 ta ma’lumot bazasi va axborot tizimi, 100 mingdan ziyod davlat xizmatchisining mahalla, tuman, viloyat, respublika darajasidagi vakolatlari Yagona raqamli platformaga integratsiya qilinadi.

– Eng muhimi, davlat xizmatlarini ko‘rsatishda inson omilisiz, korrupsiya va ortiqcha byurokratiyadan xoli ekotizim yaratamiz. Davlat xizmatlarini proaktiv va jamlanma shaklda ko‘rsatish tizimini rivojlantiramiz, – dedi davlatimiz rahbari.

Bundan buyon davlat xaridlarida tovar, ish va xizmatlarni to‘g‘ridan to‘g‘ri sotib olish mumkin bo‘lgan holatlar faqat qonun bilan belgilanadi.

Konstitutsiyaviy islohotlar doirasida viloyat hokimlari va mahalliy kengashlar raislari lavozimlari bir-biridan ajratilgan edi. Endi bu tizim 2026 yildan 208 ta tuman va shaharda ham yo‘lga qo‘yiladi.

Davlatimiz rahbari islohotlar samaradorligini ta’minlashda fuqarolik jamiyati institutlarining roli muhim ekanini ta’kidladi. Shu bois, ularni qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha siyosat kelgusida ham izchil davom ettiriladi. Xususan, fuqarolik jamiyatini rivojlantirish bo‘yicha besh yillik strategiya ishlab chiqiladi.

– Takror aytaman, yurtimizdagi keng ko‘lamli yangilanishlar davrida ochiqlik siyosatidan hech qachon ortga qaytmaymiz. So‘z va matbuot erkinligini ta’minlash ustuvor vazifamiz bo‘lib qoladi, – dedi Prezidentimiz.

Sud-huquq tizimini xalqqa yaqinlashtirishga qaratilgan ishlar izchil davom ettiriladi.

Odil sudlovni amalga oshirishda jamoatchilik ishtiroki va roli oshirib borilishi ta’kidlandi. Endi jinoyat protsessiga ingliz huquqidagi davlatlarda ijobiy natija bergan “Xalq vakillari hay’ati” instituti bosqichma-bosqich joriy etiladi.

Narkojinoyatlarga qarshi kurashish umummilliy harakatga aylantirilib, jamiyatda bu illatga murosasiz muhit yaratiladi.

Ayollar va bolalarga nisbatan zo‘ravonlikning oldini olishda barcha davlat idoralari va keng jamoatchilikni safarbar qilgan holda bunday salbiy holatlarga barham berish bo‘yicha samarali ishlaydigan tizim yaratish topshirildi.

– Korrupsiya – davlat taraqqiyotiga to‘siq bo‘ladigan, adolat va qonun ustuvorligini izdan chiqaradigan, jamiyatda ishonch muhitini zaiflashtiradigan eng jiddiy tahdid. Korrupsiyaga yo‘l qo‘yish esa islohotlarimizga xiyonatdir!

Bu illatga qarshi kurashish bo‘yicha 2026 yilda “favqulodda holat” e’lon qilamiz, – dedi davlatimiz rahbari.

Barcha idoralarda komplayens va korrupsiyaga qarshi ichki nazoratga mas’ul o‘rinbosar lavozimi joriy etiladi. Hisob palatasining vakili faoliyati yo‘lga qo‘yiladi. Davlatning har bir so‘m mablag‘i, resursi bo‘yicha shaxsiy javobgarlik kuchaytiriladi.

Jahonda murakkab geosiyosiy va iqtisodiy muammolar tobora avj olib bormoqda. Bunday murakkab vaziyatda barcha davlatlar bilan teng huquqli va konstruktiv munosabatlarni yanada mustahkamlash, mutanosib ochiq tashqi siyosat olib borishga qaratilgan faoliyat davom ettiriladi. Nufuzli xalqaro va mintaqaviy tashkilotlar, iqtisodiy institutlar bilan yaqin hamkorlik yangi bosqichga olib chiqiladi.

– Erishilgan ulkan natijalar, yangi ustuvor vazifalar “O‘zbekiston – 2030” strategiyasini qayta ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda.

Yurtimizning kelgusi besh yillik taraqqiyotiga daxldor bo‘lgan ushbu hujjat keng jamoatchilik muhokamasidan o‘tkazilib, aholining fikr-mulohazalari asosida takomillashtiriladi, – dedi Prezidentimiz.

Kelgusi yilda ijtimoiy-madaniy hayotimizdagi muhim sanalar keng nishonlanishi ta’kidlandi. Jumladan, Vatanimiz mustaqilligining shonli 35 yilligi katta bayram sifatida o‘tkaziladi. Sohibqiron Amir Temur, Mir Alisher Navoiy bobolarimizning qutlug‘ tavallud ayyomlariga tayyorgarlikni hozirdan boshlash kerakligi qayd etildi.

– Bugun tarixning o‘zi, hayotning o‘zi zimmamizga buyuk bir mas’uliyatni yuklamoqda. Jonajon Vatanimiz bugun yangicha siyosiy-huquqiy, ijtimoiy, ma’naviy munosabatlar asosida yashab, mehnat qilayotgan, mustaqil fikrlaydigan, ozod va erkin insonlar diyoriga aylanmoqda.

Bir bo‘lsak, yagona xalq, yagona millat bo‘lib harakat qilsak, ko‘zlagan ulkan maqsadlarimizga albatta yetamiz! Men bu yo‘lda mard va olijanob xalqimizga ishonaman! O‘zbekistonning beqiyos kuchi va imkoniyatlariga, aziz yoshlarimizning azmu shijoatiga ishonaman! – dedi Prezidentimiz Murojaatnoma yakunida.

https://president.uz/uz/lists/view/8833

Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi” Prezident Shavkat Mirziyoyev: “2026 yil barcha sohalarni rivojlantirishda tub burilish yili bo‘ladi”
O'zbekiston yangiliklari