Sayt test holatida ishlamoqda!
23 Oktabr, 2025   |   1 Jumadul avval, 1447

Toshkent shahri
Tong
05:25
Quyosh
06:44
Peshin
12:12
Asr
15:48
Shom
17:34
Xufton
18:47
Bismillah
23 Oktabr, 2025, 1 Jumadul avval, 1447

EKSTRЕMIZM VA TЕRRORIZMGA QARSHI KURASHDA OAVNING O‘RNI

09.01.2020   6842   5 min.
EKSTRЕMIZM VA TЕRRORIZMGA QARSHI KURASHDA OAVNING O‘RNI

Ma’lumki, ekstremizm, terrorizm, qurollar va narkotik moddalarning noqonuniy savdosi butun dunyoda tinchlik, xavfsizlikka va barqarorlikka xavf soluvchi global muammolar hisoblanadi. Terrorizm qanday niqobda bo‘lmasin, uning zamirida begunoh odamlarning qonini to‘kish, xalqning mehnati bilan yaratilgan madaniy boyliklarni yo‘q qilish turadi. Qanday davlat yoki jamiyat bo‘lmasin, terrorizm unga xavf solib keladi.

Terrorchilik tashkilotlari yetakchilari tomonidan dinga e’tiqod qilish darajasi yuqori bo‘lgan mamlakatlarda fuqarolarni diniy g‘oyasiga o‘z ta’sirini o‘tkazib, ekstremistik faoliyatlarga jalb qilish va jamoat a’zolarini safini kengaytirishga xarakat qilish holatlari kuchayib bormoqda.

Dunyoda sodir bo‘layotgan mudhish voqealar, xususan, Yaqin Sharq mintaqasida ro‘y bergan holatlar yuzasidan ma’lumotlar barchamizga ma’lum.

Dunyo bo‘yicha sodir etilayotgan terrorchilik harakatlari yurtimizdagi tinchlik va osoyishtalik, ijtimoiy-siyosiy vaziyatga o‘z salbiy ta’sirini ko‘rsatib, mamlakatimizdagi barqaror tinch hayotni ko‘ra olmaydigan tashqaridagi yovuz kuchlar tomonidan O‘zbekistonda ham shu kabi xolatlarni keltirib chiqarishga urinishlar kuzatilgan.

Respublikamiz aholisining asosiy qismi asrlar osha muqaddas Islom diniga e’tiqod qilib kelgan xalq ekanligini e’tiborga olib, turli xil yovuz kuchlar xalq manfaatlari hamda diniy urf-odatlarning mustaqil himoyachilari niqobi ostida aholi o‘rtasida, asosan yoshlar orasida, biz uchun begona bo‘lgan ekstremistik g‘oyalarni targ‘ib etishga urinib kelmoqdalar. Islom dini azaldan kishilarni o‘zaro muhabbat va mehr-oqibatga, xayr-saxovat va yaxshilikka da’vat etgan, tinch va osoyishta hayot, do‘stlik va hamjihatlikni ulug‘lagan. Bunday g‘oyalar inson barkamolligi va jamiyatning barqaror taraqqiyotiga zamin yaratgan.

Shu o‘rinda ta’kidlash zarurki, bugun fuqarolarimiz orasida internetdan foydalanuvchilarning soni ortib borayotganligi, internetda islomiy saytlarning ko‘payib borayotganligi, internet saytlardan foydalanib, jangarilar tomonidan yollash ishlari to‘g‘ridan to‘g‘ri olib borilayotganligi hech kimga sir emas. Qolaversa, Respublikamiz fuqarolari ishlash maqsadida yurtimizdan tashqariga chiqib, ularning orasidan ayrimlari MDH davlatlarida turli ekstremistik oqim va terrorchilik tashkilotlarning g‘oyaviy ta’siriga tushib, aksariyat qismi jangarilarning lagerlariga chiqib ketayotganligi, ba’zilari esa yashash manzillariga qaytib, oila a’zolarini va yaqin qarindoshlarini o‘zlarining mutaassibona qarashlariga majburlash holatlari uchrab turibdi.

  Ijtimoiy tarmoqlarga asosan dildan yaqin hech kimi yo‘q, bekorchi odamlar mukkasidan ketgani ma’lum. Ayniqsa, o‘zidan hamisha kamchilik qidiradigan ayol, tengqurlari bilan til topisha olmagan o‘smir, o‘ta kirishimli odam ushbu tarmoqlarning doimiy mehmonlaridir. Ular real hayotda ham yon-atrofdagilar bilan suhbatlashish mumkinligini hayollariga ham keltirishmaydi. Shu tariqa yaqinlari –qarindoshlari, hatto o‘g‘il-qizi yoki ota-onasidan uzoqlasha boradi…

Ijtimoiy tarmoqqa ulangan erkak va ayol ko‘proq vaqtini kompyuter oldida o‘tkazadi. Demak oila davrasidagi o‘zaro suhbatlar, umr yo‘ldoshi yoki farzandlariga bo‘lgan e’tibori  kamayadi.

Ijtimoiy tarmoqlardan butkul voz kechish oson emas. Chunki ular o‘rgimchak to‘ri kabi o‘rab olganki, chiqib olish murakkab masalaga aylanadi.

Ijtimoiy tarmoqlarga qaramlik hanuz ruxiy kasalliklarni o‘rganuvchi barcha olimlar tomonidan tan olinmagan bo‘lsa ham, tarmoqdan foydalanuvchilar orasida yaqin va murakkab munosabatlar shakllanayotgani hammamizga ayon.

Endi ushbu aytilgan so‘zlarni mulohaza qiladigan bo‘lsak, xammamiz doimo internet, facebook umuman olganda ommaviy axborot vositalaridan to‘g‘ri foydalanishimiz lozimligini ta’kidlamoqchimiz. Xozirgi taxlikali zamonda barchamiz bu borada ogox va xushyor bo‘lmog‘imiz kerak. Chunki aldanib qolib, internet orqali ba’zi bir yoshlarimizning adashib yot oqimlarga kirib qolayotganlari xam sir emas. Ushbu o‘rinda bir narsani aytib o‘tmoqchimiz. Ommaviy axborot vositalaridan foydalanishning xam o‘z odoblari mavjud. Biz ushbu odob va qoidalarga to‘g‘ri amal qilsak biz ekstremizm va terrorizmga qarshi kurashda OAVning o‘rni beqiyos ekanligini anglamog‘imiz lozim. Biz aytganimizdek to‘g‘ri maqsadda foydalanadigan bo‘lsak bizga judaya ko‘p manfaatlari bor. Ogox va xushyor bo‘lishimizda ham barcha ma’lumotlarni biz OAv orqali bilamiz va bir birlarimizga yetkazishga xarakat qilamiz.

Ijtimoiy tarmoqlarga qaramlik shakllanishiga fe’l-atvordagi xususiyatlar (o‘ta tashvishlanish, bezovtalik, ko‘p xafa bo‘lish, o‘ziga past baho berish, o‘z kuchiga ishonmaslik, stressga beriluvchanlik, muammolarni hal qila olmaslik, g‘am-qayg‘ulardan qochish singarilar) asos bo‘ladi.

Ayniqsa tabiatan jur’atsiz, shubhaga beriluvchilar, shuningdek isteriod fe’l-atvor sohiblari (ya’ni o‘zlariga katta e’tibor qaratilishini istaydigan) shaxslar ijtimoiy tarmoqlarga bog‘lanib qolish ehtimoli ko‘p uchraydi.

Demoqchimizki, zinhor qimmatli vaqtimizni behuda saytlar va tarmoqlarga sarflamaylik! OAVlardan to‘g‘ri foydalanaylik! Har bir lahzaning qadriga yetaylik! Shundagina to‘g‘ri yashash shartlariga amal qilgan bo‘lib, sog‘lom turmush tarzi hayotimizga mazmun bag‘ishlaydi.

 

S.Raxmatullayev

Shovot tumani “Yusuf Hamadoniy” masjidi imom-xaitbi

MAQOLA
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Safarga ketish va safardan qaytishda bajariladigan sunnatlar

23.10.2025   55   5 min.
Safarga ketish va safardan qaytishda bajariladigan sunnatlar

Bismillahir Rohmanir Rohiym

Yaxshi niyatda safar kilish ko‘plab ajru-savoblarga noil etadi. Qolaversa, safar qilish sog‘liqqa foyda, rizqni keng qiladi. Nabiy sollallohu alayhi vasallam: “Safar qilinglar. Sog‘lom bo‘lasiz. Rizqingiz keng bo‘ladi”, deganlar.

1. Safarga otlanayotgan kishi uning odoblarini o‘rganmog‘i lozim.

Dastlab, safarda ishlatiladigan zarur buyumlar tayyorlanadi. Oisha roziyallohu anho: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam safarda ham, hazarda ham yetti narsani olib yurardilar. Ular: shisha idish, taroq, surmadon, qaychi, misvok, igna va ip”, dedilar.

Boshqa bir rivoyatda: Oisha roziyallohu anho: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam safarda ham, hazarda ham besh narsani olib yurardilar. Ular: taroq, surmadon, oyna, misvok va uzun dastali ilgak[1], deganlar (Imom Bayhaqiy rivoyati).

 

2. Safarga tongda yo‘lga chiqish safarni barakali hamda xayrli bo‘lishiga sabab bo‘ladi.

Soxr ibn Vado’a G‘omidiy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Allohim, ummatimning tongiga baraka bergin”, deb duo qilardilar” (Imom Termiziy rivoyati).

Soxr roziyallohu anhu savdogar bo‘lganlar va savdolarini doimo tongda jo‘natar edilar. U zot boy, davlatmand bo‘lganlar.

 

3. Ilmli, solih kishilarning nasihat va duolarini olish lozim.

Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Safar qilmoqchi bo‘lgan bir kishi Nabiy sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga kelib, “Yo Rasululloh, menga nasihat qiling”, dedi. U zot: “Allohga taqvo qilishingni va har bir tepalikka ko‘tarilganingda takbir aytishingni buyuraman” dedilar. U orqasiga burilayotgan edi “Allohim, yerni unga yaqin va safarini oson qilgin”, dedilar (Imom Muslim rivoyati).

 

4. Xayrlashayotganda ham duo qilish xayrli amallardandir.

Quz’a ibn Yahyo Basriy aytadilar: «Ibn Umar roziyallohu anhu menga: Kel, sen bilan xuddi Rasululloh sollallohu alayhi vasallam men bilan xayrlashganlaridek xayrlashaman: “Diningni, omonatingni va amaling xotimasini Allohga topshirdim”, dedilar» (Imom Abu Dovud rivoyati).

 

5. Ulovga minayotganda duo o‘qish.

Ibn Umar roziyallohu anhumodan rivoyat qilinadi: “Nabiy sollallohu alayhi vasallam safarga chiqayotganda tuyalariga minsalar uch marta takbir aytib, so‘ngra: “Bizga buni bo‘y sundirgan Zot pokdir. Biz bunga qodir emas edik. Albatta, Robbimizga qaytguvchilardanmiz. Allohim, ushbu safarimizda yaxshilikni, taqvoni va O‘zing rozi bo‘ladigan amalni so‘raymiz. Allohim, bu safarimizni bizga yengil qilib, uzoqligini yaqin qilgin. Allohim, safardagi yo‘ldosh ham, xonadonda qoluvchi o‘rinbosar ham O‘zingdirsan. Allohim, Sendan safar qiyinchiliklari va qayg‘ulari, ahlda va molda yomon oqibatlardan panoh so‘rayman”, der edilar (Imom Muslim rivoyati).

 

6. Safar davomida ko‘proq o‘zi va boshqalar haqqiga duo qilish.

Musofirning duosi mustajobdir. Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Uch kishining duosi shubhasiz ijobatdir. Ular mazlumning duosi, musofirning duosi va ota-onaning farzandi haqqiga qilgan duosidir”, dedilar (Imom Termiziy rivoyati).

 

7. Musofirlar oralaridan bir kishini ishlarni boshqarib turuvchi qilib tayinlashlari kerak.

Abu Said Xudriy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Agar uch kishi safarga chiqadigan bo‘lsa, ulardan bir amir bo‘lsin”, deganlar (Imom Abu Dovud rivoyati).

Imom Navaviy rahmatullohi alayh: “Musofirlar jamoada o‘zlariga eng ziyrak, eng afzal kishini yo‘lboshchi qilib ta’yinlashlari mustahabdir”, deganlar.

Musofir tepalikka chiqayotganida takbir (“Allohu akbar”) va hamd aytishi (“Alhamdulillah”), pastga tushayotganda tasbeh (“Subhanalloh”) aytadi. Jobir roziyallohu anhu aytadilar: “Biz Nabiy sollallohu alayhi vasallam bilan birgalikda safarga chiqardik. Agar tepalikka ko‘tarilsak takbir aytardik. Tushganda esa tasbeh aytardik” (Imom Ahmad rivoyati).

 

8. Safarda maqsad hosil bo‘lgach, tezda uyga qaytish lozim.

Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Safar azob-uqubatning bir ko‘rinishidir. Sizlardan biringiz safarga chiqsa, taomi, ichimligi va uyqusidan to‘la baxra ololmaydi. Agar sizlardan biringizning (safarda) istagi hosil bo‘lsa, bas, u oila-ahliga shoshilsin”, dedilar (Imom Buxoriy rivoyati).

Davron NURMUHAMMAD


[1] Bu ilgak yog‘och yoki temirdan yasalgan bo‘lib, sochni tekislash va boshka narsalarda ishlatiladi.

Maqolalar