Sayt test holatida ishlamoqda!
21 Iyul, 2025   |   26 Muharram, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:30
Quyosh
05:08
Peshin
12:34
Asr
17:38
Shom
19:55
Xufton
21:25
Bismillah
21 Iyul, 2025, 26 Muharram, 1447

Mujodala va tortishuv

17.08.2022   1989   6 min.
Mujodala va tortishuv

Ma'ruf Karxiy aytadilar: "Alloh qaysi bandasiga yaxshilikni xohlasa, unga amal eshigini ochib, jadal eshigini yopib qo'yadi. Bordiyu bandaga yomonlikni iroda qilgan bo'lsa, uning yuziga amal eshigini yopib, jadal eshigini ochib beradi".

Jadal bu – mujodala va tortishuvni anglatadi. U ilmiy va xolisona bahsdan farqli o'laroq o'zini raqibidan ustun qo'ygan holda nima qilib bo'lsa ham uni engish uchun talashib-tortishishda ko'zga tashlanadi. Odatda mujodala yurituvchi kishi raqibining fikrini tarozuga solib ko'rmaydi. Chunki maqsad haqiqatni topish emas, balki, o'z ongiga o'rnashgan "haqiqat"ni qaror toptirib, uni boshqalar ongiga ham zo'rlik bilan singdirishdan iborat bo'ladi. Mujodalaga mukkasidan ketgan inson ko'pincha raqib tomonni ochiqchasiga yoki zimdan haqoratlab, kamsitishga odatlanib qoladi.

Mujodalaning munozaradan farqi ham shundaki, munozara o'z ma'nosi bilan ham mushkil bo'lib qolgan masalaga "birgalikda nazar solish" orqali masalaning tagiga etishni anglatadi. Munozaraning asl ma'no va maqsadi shundan iborat. Bu uslub ilm rivojiga hissa qo'shib, qalblarni birlashtirishga xizmat qiladi. Shu ma'noda Imom Shofeiy rahimahulloh: "Kim bilan munozara qilgan bo'lsam, har safar: "qaniydi haq uning tarafida bo'lsa edi!", deb orzu qilganman", der edilar. Bu ham bo'lsa, o'tgan ulug'larimizning bahs-munozaradan asl maqsadlari haqni topish va masalaning mohiyatiga etishdan iborat bo'lganligidan darak beradi. Ular garchi fiqhning ayrim ikkinchi darajali masalalarida bir-biridan farq qiluvchi o'rinlarni egallagan bo'lsalarda birov-birovlarining nomlari zikr qilinadigan bo'lsa, bir-birlarini doimo kamoli ehtirom bilan tilga olganlar. Vafot etgan bo'lsalar “Alloh rahmatiga olsin!”, deya xayrli duo bilan zikr qilganlar. Chunki ular hamma narsaga o'z hajmiga ko'ra yondashar edilar.

Fiqhiy ixtiloflar aslida ziddiyat emas, balki, rang-baranglik ixtilofi ekanligini va bu ham o'z navbatida Allohning rahmatidan bir ko'rinish hisoblanishini yaxshi idrok etganlar. Bunday turlilik mag'izdan emas, “po'stloq”dan joy olgani, bo'lib ham masalaning aslida emas, balki, bahs mavzusi bo'lgan ikki ishning qay biri afzalligi haqidagi savol tevaragida aylanishi ularga yaxshi ma'lum edi. Shu bois ham ular ixtilof odobiga to'la-to'kis rioya qilganlar. Yuqoridagi kabi ikkinchi darajali fiqhiy masalalarda o'z fikrlarini o'zlari uchun to'g'ri, raqiblarining fikrlarini ham ularning o'zlari uchun to'g'ri deb bilganlar.

Mujodalaga mukkasidan ketgan kishida esa qaysi masala bo'lishidan qat'iy nazar ko'pincha o'z fikrini ustun qo'yish xususiyati ustuvorlik kasb etadi. U haqiqatning bo'ynini o'z tomoniga burib bo'lsa ham fikrini isbotlashga harakat qiladi. Shuning uchun ham ko'pincha o'zi sezmagan holda adashadi.

Tortishuv hech qachon kutilgan ijobiy natijaga olib kelmaydi, aksincha, o'rtadagi ziddiyat jarligini yana ham kattalashtirib yuboradi. Jamiyat vakillari o'rtasida adovat va nafrat paydo qiladi. Musulmonlar orasiga nizo soladi. Shuning uchun ham dinda talashib - tortishish, kajbahslik qoralanadi.

Taassufki, ba'zan ayrim yoshlarda ilmni talashib-tortishish va o'z fazilati va ortiqligini ko'z-ko'z qilish uchun o'rganish holatlari kuzatilib qoladi. Hakimlar aytadilarki,“Aqlli bilan ham, ahmoq bilan ham tortishma! Chunki aqlli seni engib qo'yadi, ahmoq esa ozor etkazadi”.

Demak, talashib-tortishuvchi odam ikki toifaning biri bilan tortishayotgan bo'lar ekan: Aqlli yoki ahmoq. Boshqacharoq qilib aytsak: olim yoki johil. Agar tortishib mot qilishga urinayotgan raqibi dono bo'lsa, uni engib qo'yadi va natijada mulzam bo'lib qoladi. Bordiyu, qarshisidagi nodon bo'lsa, unga turli xil ko'rinishda aziyat etkazib qo'yish ehtimoli bor. Masalan, so'kib, haqoratlashi mumkin va hokazo. Har ikkala holatda ham tortishuvchi manfaat topmaydi.

Qarangki, tortishuv borasida yuqoridagi hikmatli o'gitda aytilgan mazmun undan-da go'zalroq ko'rinishda janob payg'ambarimiz Rasululloh alayhissalomning hadisi shariflarida o'z ifodasini topgan ekan. Ka'b ibn Molik raziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisi sharifda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam marhamat qilib, dedilar: “Kimki ilmni olimlar bilan raqobatlashish, nodonlar bilan tortishish yoxud o'sha (ilm) orqali odamlarning yuzini o'zi tomonga og'dirish uchun o'rganadigan bo'lsa, Alloh uni do'zax oloviga kiritadi”(Imom Termiziy rivoyati).

E'tibor bering, bu erda ham tortishish ikki toifaning biriga qaratilishi aytilyapti: olimlar yoki johillar. “Kimki ilmni olimlar bilan raqobatlashish, nodonlar bilan tortishish yoxud o'sha (ilm) orqali odamlarning yuzini o'zi tomonga burish uchun o'rganadigan bo'lsa, Alloh uni do'zax oloviga kiritadi”.

Shu bilan bir qatorda hadisi sharifda tortishuvni yaxshi ko'radigan insondagi yana bir illat ham ochib berilgan. U ham bo'lsa ilmni xolis emas, balki, omma xalq va ilm ahlining yuzlarini o'ziga qaratish, obro' topish, uni ulug'lab hurmat ko'rsatishlarini maqsad qilgan holda tahsil qilishdir. Bu borib-borib riyo va ujub kabi nafs xastaliklariga aylanadi. Bu xastalik insonda shu qadar maxfiy hamda sekinlik bilan rivojlanib boradiki, kishi o'zini yaxshilab taftish qilmasa, uni sezmay ham qoladi. Oqibatda esa hadisning so'ngida aytilgan ayanchli oqibatga duchor bo'lib qolishi hech gap emas: “Alloh uni do'zax oloviga kiritadi!”. Alloh asrasin!

 

Odilxon qori Yunusxon o'g'li

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Yangiliklar

O‘zbekistonda 52 metrli “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” yaratilmoqda

21.07.2025   39   7 min.
O‘zbekistonda 52 metrli “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” yaratilmoqda

Bugun O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi muzeyi “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” bo‘ylab joylashtiriladigan miniatyuralarning tayyorlanish jarayoni bilan tanishish uchun olimlar, mutaxassislar ishtirokida ommaviy axborot vositalari vakillariga press tur tashkil etildi. 


    Ikkinchi Renessans davri miniatyuralarini o‘z ichiga olgan  “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” uzunligi qariyb 52 metr, bo‘yi bir metrli ganchkor bezak bilan hisoblaganda 5 metrni tashkil etadi.


    Devor bo‘ylab jami 10 dan ortiq miniatyura o‘rin oladi. Devoriy suratning hajmini hisobga olgan holda miniatyuralarni 50 ga yaqin rassomlar ikki oydan buyon tinim bilmay mehnat qilmoqda.


    San’atshunoslik fanlari bo‘yicha falsafa doktori, rassom Behzod Hojimetovning ma’lum qilishicha, devor uchun Hirot Buxoro, Samarqand va qisman hind miniatyura maktablari asosida ishlangan miniatyuralar saralab olingan. 

    “50 ga yaqin miniatyuralar orasida Sheroz, Isfahon, Tabriz miniatyura maktablari uslubida ishlanganlari ham bor edi, ammo o‘zimizning allomalar, tarixiy voqeliklar aks etgan rasmlar tanlab olindi. Bundan tashqari ov, jang kabi manzaralardan voz kechildi. Sababi devoriy suratlar konsepsiyasi birinchi o‘rinda sivilizatsiyalar, shaxslar hamda kashfiyotlar mavzularini o‘z ichiga oladi. Miniatyuralar ham shu mavzulardan chetlab o‘tilmagan holda saralangan. 10 dan ortiq miniatyura chizish ishlarining 80 foizini bajarib bo‘ldik. Muzey devorining balandligi 8 metrni tashkil qilib, uning 3 metrdan yuqori qismiga aynan ushbu miniatyuralar devori joylashtirishi ko‘zda tutilgan. Miniatyuralar hajmini inobatga oladigan bo‘lsak, uni Ginness rekordlar kitobiga ham kiritishimiz mumkin. Kompozitsiyalarimiz yuqori sifatli matoga, sifatli bo‘yoqlar bilan chizildi hamda Italiyadan keltirilgan tilla suvi bilan ishlov berildi. Endilikda ustaxonada ishlangan barcha ishlarni O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazining qurilishi yakuniga yetgan binosiga olib borib, maxsus yelimlar bilan devorga joylashtirish ishlari qolgan. Miniatyuralarni tanlashda ekspozitsiyada joylashtirilgan faksimellar, eksponatlar va qo‘lyozmalarni takrorlamaslikka e’tibor qaratildi. Shuningdek, bosh g‘oya sifatida kashfiyotlar va sivilizatsiyalar mavzusiga e’tibor berildi.
 
   Miniatyuralarning ayrimlari bizgacha to‘liq yetib kelmagan, ularni devor hajmiga moslashtirib, o‘z uslubidan chiqmagan holda kompozitsiyani to‘liq tikladik. Shuningdek, har bir miniatyuralar orasiga o‘sha davrda ishlatilgan naqshlar bilan hoshiyalar chizildi. Ushbu naqshlarni ikki xil – Buxoro hamda Hirot maktabi uslubida chizdik. Naqshlardan aynan bittasi ilmiy kengash a’zolari tomonidan tanlanib, barcha miniatyuralar orasiga joylashtiriladi” – dedi rassom Behzod Hojimetov. 

    
    Qayd etilishicha, devordagi miniatyuralardan Amir Temurning Movarounnahr hukmdori deb e’lon qilinishi va uning ilm-fan, madaniyat va me’morchilik rivojiga qo‘shgan hissasiga alohida e’tibor qaratiladi. Bu tarixiy jarayonni ifodalashda Sharafiddin Ali Yazdiyning “Zafarnoma” asarining Londonda, Britaniya kutubxonasida saqlanayotgan nusxasidagi miniatyuralardan foydalanilgan. Devor markazida Amir Temurning toj kiyish marosimi aks etgan “Balx qurultoyi” miniatyurasi joylashtirgan. Asosiy e’tibor Amir Temurning ma’rifatparvar hukmdor sifatidagi siymosini ko‘rsatib berishga qaratiladi. Jumladan, ushbu yirik tasviriy san’at asarida Amir Temur davrida qurilgan imoratlar tasvirlanadi. Shu bilan birga Samarqandda Behzod tomonidan aks ettirilgan Bibixonim masjidining qurilish jarayoni ham alohida ko‘rsatiladi. Mirzo Ulug‘bek va uning jahon ilm-faniga qo‘shgan hissasiga ham alohida e’tibor qaratiladi. Ulug‘bekning hayotligida chizilgan ikkita miniatyura – ulardan biri Nizomiy “Xamsa”sidan olingan miniatyura, ikkinchisi As-Sufiyning “Kitabi sivaril-kavakib as-sabita” kitobidagi Sefey yulduz turkumi suratidir. Mirzo Ulug‘bekning asl qiyofasini tiklashda bu suratlar katta o‘rin tutadi. Shu bois rangtasvir asarida ushbu miniatyuralarni ham aks ettirish nazarda tutiladi. 


    Xurosondagi Temuriylar davri Renessansida Husayn Boyqaro va Alisher Navoiyning hissasi alohida ko‘rsatiladi. Bunda qadimiy miniatyuralar orqali Hirot manzaralari, Navoiy, Husayn Boyqaro, ularning davrasida turgan Abdurahmon Jomiy, Kamoliddin Behzod, Xondamir singari Hirot madaniy muhiti namoyandalari ko‘rsatib beriladi. Shuningdek, Husayn Boyqaroning ilm va madaniyat homiysi sifatidagi rolini ham ko‘rsatib berish maqsad qilingan. Bunda ham turli qo‘lyozmalarda aks etgan ana shunday miniatyuralardan foydalaniladi. 


    Mazkur ekspozitsiyada Bobur va Boburiylar merosiga ham alohida e’tibor qaratiladi. Boburga bag‘ishlangan qismda uning tarixiy qo‘lyozmalardagi miniatyuralaridan keng foydalaniladi. Ayniqsa, Amir Temurning Bobur va va uning avlodlari qurshovida yaratilgan miniatyurasi alohida o‘rin tutadi. 

 

    Shuningdek, Markaziy Osiyoda Temuriylardan so‘ng davlatni uzoq vaqt idora qilgan Shayboniylar va Ashtarxoniylar davridagi ilm-fan, ta’lim va madaniy hayot o‘sha davrda chizilgan tarixiy suratlarda o‘z aksini topadi.


    O‘tkazilgan taqdimotda bir qator tarixchi va san’atshunos olimlar, ishchi guruh a’zolari hamda rassomlar ishtirok etib, “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” yuzasidan o‘z fikr va mulohazalarini bildirib o‘tdi. Ayrim ko‘zga tashlangan kamchiliklarni tuzatish bo‘yicha takliflar berildi.  


   O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi ilmiy kotibi Rustam Jabborov ham miniatyuralar devorini shakllantirishda rassomlar bilan birgalikda fikr almashib, o‘zining tavsiyalarini bergan.

   “Markazning muzey ekspozitsiyasi ichki kontentini boyitish, markaz devorlarini o‘z davriga xos miniatyura hamda suratlar bilan bezatish yuzasidan qizg‘in jarayon davom etmoqda.  Markazning kengaytirilgan yig‘ilishlari muhokamasida olimlar va mutaxassislar tomonidan aynan “Ikkinchi Renessans davri” bo‘limini miniatyuralardan iborat kompozitsiya bilan boyitish taklifi berilgan edi. Ikkinchi Renessans davri Amir Temur taxtga o‘tirgan paytdan boshlanishini inobatga oladigan bo‘lsak, ushbu devorda aynan shu mavzuga mos miniatyura ham joylashtiriladi. 1450 yilga oid Sharafiddin Ali Yazdiyning «Zafarnoma» asaridagi miniatyura bugungi kunda Britaniya kutubxonasida saqlanadi. Endilikda biz ushbu miniatyurani O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi ekspozitsiyasida ko‘rishimiz mumkin bo‘ladi. 35 yoshli navqiron Amir Temur beklar, sarkardalar, saroy amaldorlari hamda ustozlari qurshovida tasvirlangan surat qo‘sh sahifada chizilgan. Uni rassomlarimiz devor hajmiga moslashtirgan holda yaxlit kompozitsiya sifatida tiklagan. Ushbu miniatyuralarning har birining asosi mavjud. O‘ylashimcha, Markazga tashrif buyuradigan tomoshabin "Ikkinchi Renessans davri" zalida aynan o‘sha paytdagi muhitni his qiladi. Sababi ayni shu davrda miniatyura san’ati taraqqiy etgan. O‘sha davrning eng buyuk rassomlaridan Kamoliddin Behzod, Mahmud Muzahhib singari musavvirlar ijod qilishgan. Devor uchun tanlangan miniatyuralar ham aynan shu musavvirlar hamda ularning shogirdlari tomonidan ishlangan. Bu miniatyuralarda o‘sha paytdagi davlatchilik, xalq hayoti, ijtimoiy himoya, ayollar, yoshlar kabi masalalar aks ettirilgan”, – deydi Rustam Jabborov.


    O‘zbekistondagi islom sivilizatsiyasi markazi muzeyida Ikkinchi Renessans davri miniatyuralarini o‘z ichiga olgan  “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” tashrif buyuruvchilar ko‘z o‘ngida tarixni jonlantirsa, ajabmas. 


Islom sivilizatsiyasi markazi Axborot xizmati

O‘zbekistonda 52 metrli “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” yaratilmoqda O‘zbekistonda 52 metrli “Sivilizatsiyalar va kashfiyotlar devori” yaratilmoqda
O'zbekiston yangiliklari